Streetfoodfestival: Hvad er Viborgs identitet?
Debatindlæg af Fie Coenen og Susanne Kraft. Medlemmer af bestyrelsen i VibLand (Viborg Landsbysammenslutning
LÆSERBREV – I en artikel om Viborgs nye festival (læs artiklen her, red.) citeres Lars Stentoft for at sige, at ” Vi har en del år opbygget ’signaturevents’, altså årlige begivenheder, der indkapsler Viborgs identitet.”
Det er jo meget interessant, for hvad er da Viborgs IDENTITET? Det er vel ikke alene Viborg City, man taler om, men hele Viborg Kommune?
Og hvad har Viborg Kommune så, som andre ikke har? Vi har f.eks. naturen: ådalene ved Skals Å, Simested Å og Nørreå med deres fisk, krebs og kanosejlads. Vi har gravhøje, langdysser, helligkilder (bl.a. Hvidding, Karup), kalkgruber (Daugbjerg, Mønsted).
Viborgs identitet ligger både i landskabet og i befolkningen, som har præget livet i Viborg over mange år. Der har været kartoffeltyskere, hedebønder, adelsfolk, digtere, militærfolk, politikere, kunstnere, landmænd og præster, som har sat deres helt specifikke præg på egnen. Deres aftryk ses alle steder og har gjort Viborg kendt. Man kan måske sige, at alt det har givet Viborg sin identitet.
Og hvad skal festivalen så vise af denne identitet, med et ”signatur event”?
Selvfølgelig glæder vi os til en streetfood festival: Masser af lækker mad, musik og skønne biler, der alt sammen skal være med til at sætte Viborg på Danmarkskortet. Det vil borgere i Viborg og særdeleshed i oplandet rigtig gerne være med til. VibLand – oplandet rundt om Viborg City – har ufattelig meget at byde ind med kulinarisk. Vi håber, at vi f.eks. kommer til at smage kød fra Dexter kvæg, drikke øl fra Ugelris og Rockabilly Brew, spise økologiske grøntsager fra Tjele, suppleret med is fra Møllevang og friske jordbær fra Hammershøj eller drikke en whisky fra Bjerringbro. Der kan nævnes mange flere fantastiske produkter.
I samme åndedrag vil vi gerne undskylde alle jer, der ikke nævnt her og som rundt om i VibLand har en plads i produktion af gode råvarer og fremstilling.
Her er VibLands sande identitet. For Viborgs identitet kan ikke være at efterligne andre byer, men at finde sin egen vej.
Streetfood festivalen bør ikke blive et arrangement magen til arrangementer i andre byer. Arrangørerne skal kigge ud i VibLandet, hvor de fleste Viblændere bor, og hvor fødevarerne bliver dyrket og forarbejdet.
Kommentarer