Samfund

Millioner til teknologiforståelse og digital dannelse på vej til folkeskolerne

Elever i Viborg Kommune får bedre forståelse for teknologi i nyt projekt. Foto: Viborg Kommune

Viborg Kommune modtager cirka syv millioner kroner i fondsmidler, der skal gå til at udvikle elevernes teknologiske forståelse i kommunens folkeskoler. Pengene er uddelt af Villum Fonden.

Vi lever i en verden, hvor vi dagligt bruger teknologi. Med projektet ”Makerspaces som læringslaboratorier” får skoleelever i Viborg Kommune bedre forståelse for teknologi og for, hvordan de skal forholde sig konstruktiv og kritisk til de teknologier, de møder i deres hverdag.

Konkret etableres der på alle 24 skoler fysiske rammer, såkaldte makerspaces, til at arbejde med teknologiforståelse og digital dannelse. Her kan eleverne arbejde praktisk med teknologier og digitale værktøjer (som eksempelvis 3D printere, folieskærer og LEGO-robotter) og analoge værktøjer (pap, sugerør, maling mv.) til at løse virkelighedsnære problemer. Arbejdet bygger på erfaringerne fra forsøgsfagligheden teknologiforståelse i folkeskolen.

– Vores folkeskoler har fået en solid saltvandsindsprøjtning til en af tidens vigtige dagsordener. Med støtten fra Villum Fonden kan vi nu videreudvikle arbejdet med teknologiforståelse og kreativitet som for eksempel etablering af makerspaces, siger Katrine Fusager Rohde, udvalgsformand for Børne- og Ungdomsudvalget og fortsætter:

– Det her projekt er rettet mod skolernes mellemtrin (4., 5. og 6. klasse), men det vil helt sikkert også give inspiration til arbejdet på de øvrige klassetrin ude på skolerne. Det bliver spændende, og jeg ser frem til at følge udviklingen og se, hvordan undervisning, læring og kreativitet styrkes hos eleverne.

Allerede i dag er der eta-bleret et makerspace på hovedbiblioteket Viborg, og det forventes, at der vil være makerspaces på alle skoler i løbet af skoleåret 24/25.

Kompetenceløft og videndeling

Men de fysiske rammer gør det ikke alene. Det kræver kompetente lærere, som er i stand til at lede undervisningen på en mere praktisk måde og integrere digitale teknologier.

Derfor får alle skoleledelser og fagteams et kompetenceløft.

– Bevillingen fra Villum Fonden giver vores skoler et enormt løft i arbejdet med teknologiforståelse. Udviklingen af medarbejderne kommer til at foregå på skolerne sammen med eleverne. Formålet er at styrke elevernes kreative kompetencer i alle fag. Det bliver et spændende fælles udviklingsarbejde, som vores skoler skal samarbejde om de næste fire år. Dette vil styrke kompetencerne internt på skolerne og ikke mindst i samarbejdet på tværs, siger Hasse Valdemar Mortensen, skolechef i Viborg Kommune.

Viborg Kommune gennemfører kompetenceløftet i samarbejde med VIA og CFU (Center For Undervisningsmidler).

Fakta om makerspaces

Et makerspace er et fysisk afgrænset område dedikeret til makerspace-aktiviteter, der:

  • Benyttes på tværs af fag
  • Tilbyder en bred vifte af analoge og digitale teknologier/materialer
  • Bruges til at arbejde med designprocesser, der typisk involverer produktioner
  • Giver plads til elevernes eksperimenter og arbejde med fejl og tilretninger
  • Har tilknyttet undervisere, som kan arbejde tværfagligt med designprocesser

 

Kommentarer