Samfund

Meget få whistleblowerhenvendelser i Viborg Kommune

Foto: Viborg Rådhus

Der er i alt kommet fem henvendelser, hvoraf de to har været relevante, siden Viborg Kommune etablerede en whistleblowerordning i december 2021.

Siden december 2021 har det været obligatorisk for danske kommuner at etablere en whistleblower-kanal, hvor medarbejdere kan anmelde mistanke om svindel, seksuel chikane eller andreovertrædelser, som de ikke føler sig trygge ved at rapportere til deres chef.

Viborg Kommune har etableret sin whistleblowerkanal i samarbejde med advokatfirmaet Norrbom Vinding, og på et møde i Økonomi- og Erhvervsudvalget onsdag den 8. marts, blev udvalgets medlemmer præsenteret for status efter det første år med den nye ordning.

Der er blevet indrapporteret i alt fem sager, hvoraf de tre ikke blev behandlet, da de omhandlede emner, der ikke er omfattet af whistleblowerordningen. De to øvrige sager er blevet behandlet, men i ingen af sagerne havde nogen medarbejdere overtrådt reglerne i Viborg Kommune. Det blev dog på baggrund af henvendelserne undersøgt, om det var relevant at ændre på procedurerne, hvilket var tilfældet i den ene af de to sager.

– Der har været to relevante henvendelser, og ingen af dem har vist sig at være af alvorlig karakter. Det understøtter mit indtryk af, at medarbejderne i Viborg Kommune er trygge ved at henvende sig direkte til deres nærmeste leder, hvis der er forhold de ønsker at gøre opmærksom på, siger Ulrik Wilbek.

Yderligere information om whistleblowerhenvendelserne i Viborg Kommune i 2021-2022 kan findes her.

Kommentarer