Viborg By

Matin deler sin anbringelseshistorie for at inspirere skoleelever til at tage socialt ansvar

Foto: Børnehjælpsdagen.

22-årige Matin fra Viborg ser frem til at dele sin anbringelseshistorie på grundskoler, der ønsker at deltage i skoleprojektet ‘Ungdomsværn’.  

  Hvad vil det sige at vokse op uden mor og far? Hvordan er hverdagen i en plejefamilie eller på en institution? Hvad er det sværeste ved at bo uden for hjemmet? Hvordan kan man gøre en forskel for et anbragt barn? 

Det er plads til mange former for spørgsmål, når 22-årige Matin i efteråret 2022 deler sin anbringelseshistorie med elever i 5.-10. kl. Det sker som led i Børnehjælpsdagens skoleprojekt Ungdomsværn, der netop nu er åben for tilmelding.

De klasser, som deltager i projektet, skal skabe en velgørende event til fordel for anbragte børn og unge i Danmark. Det kan f.eks. være et loppemarked, auktion, sponsorløb, aktivitetsdag eller lign. Og det kræver baggrundsviden. Derfor stiller Matin op for at svare på spørgsmål fra eleverne – og give dem indsigt. 

“Jeg synes, det er vigtigt, at eleverne får et indblik i, hvordan hverdagen og livet kan være, når man er eller har været anbragt. Det kan være alt fra livskvalitet til fritidsinteresser. Jeg synes også, at det er vigtigt, at eleverne reflekterer over hvordan, man kan hjælpe eller støtte et anbragt barn, f.eks. ved at være en god ven. Jeg havde selv brug for den støtte dengang, jeg var anbragt”, forklarer Matin. Han blev anbragt i 2009 og har boet på forskellige opholdssteder i Nordjylland. I dag bor han i sin egen lejlighed i Viborg.

Social ansvarlighed på skoleskemaet

Matin er blandt flere nuværende og tidligere anbragte unge, som hjælper Børnehjælpsdagen med at sætte fokus på, at der er børn i Danmark med et særligt behov for støtte, inklusion og positiv opmærksomhed.

“De unge fortjener et stort skulderklap for deres vilje og mod til at stille sig frem. De giver et vigtigt bidrag til undervisningen i grundskolen gennem deres personlige oplæg. Eleverne får viden om en udsat gruppe af børn og unge i det danske samfund på en helt unik og meget nærværende måde”, forklarer Børnehjælpsdagens projekchef Sylvia Emilia Blazejowski.

Udover at tilegne sig viden, så skal eleverne også videreformidle de vigtigste budskaber til omverdenen – i forbindelse med deres velgørende event.

“På den måde er eleverne reelt med til at gøre en forskel og tage socialt ansvar. Oplysning er nemlig en forudsætning for at nedbryde de fordomme, som mange anbragte børn kæmper med i hverdagen”, afslutter Sylvia Blazejowski.

Børnehjælpsdagen, der er en landsdækkende hjælpeorganisation, tilbyder skoleprojektet Ungdomsværn til 5.-10. klassetrin i perioden 1.9.- 20.11. 2022. Læs mere om tilmelding, datoer og deadlines på www.bhd.dk/ungdomsvaern

FAKTABOKS:

  • Børnehjælpsdagen er en landsdækkende hjælpeorganisation, der arbejder med at styrke de personlige og sociale kompetencer hos anbragte børn og udsatte unge i Danmark. Læs mere på www.bhd.dk
  • Børnehjælspdagen står bag skoleprojektet ‘Ungdomsværn’, der er rettet mod skoleelever i grundskolen (5.-10. klassetrin). Det er gratis at deltage.
  • ‘Ungdomsværn’ sætter social ansvarlighed på skoleskemaet. De deltagende klasser skal skabe deres egen velgørende event til fordel for anbragte børn og unge i Danmark. Læs mere på www.bhd.dk/ungdomsvaern
  • Aktuelt er cirka 14.000 børn og unge anbragt uden for hjemmet i Danmark. De bor typisk hos plejefamilier eller på institutioner.

 

Kommentarer