Legeheltene aktiverer børn på Regionshospitalet Viborg med bevægelsesbanko
I dag fra klokken 10 er alle indlagte børn på Regionshospitalet Viborg inviteret til ”bevægelsesbanko”. Det nye koncept er en nyfortolkning af det traditionelle bankospil, og målet er at få børnene op af hospitalssengen og i gang med at bevæge sig.
”Nimmer nutten”, ”smør 40” og ”gamle Ole”. Der bliver spillet om både rækker og fuld plade, når det nye koncept fra Legeheltene – såkaldt ”bevægelsesbanko ”– bliver skudt i gang landet over. Spillet er en nyfortolkning af det traditionelle bankospil, der på bedste vis skal bringe smil på læben, frirum fra sygdom og fysisk aktivitet for de mange børn, som har sygdom tæt på livet. Initiativet skal afholdes fast en gang i måneden på alle de 13 hospitaler, der har Legehelte.
Det nye bankokoncept er et forfriskende indslag i den hvide hospitalsverden. I en pangfarvet balje er tallene skrevet ned på små bolde i alle regnbuens farver, og børnene spiller med i farvede heltekapper. Når tallene råbes op på vaskeægte bankomanér, udløser nogle af dem en leg, øvelse eller skør bevægelse, som børnene skal lave med kroppen. Det kan eksempelvis være at hinke ti gange eller at gå på tæer, mens der bliver talt til tyve.
– Tiden kan føles lang, når man er indlagt – især i denne tid, hvor tilbuddene til børnene har været begrænsede. Vi har derfor testet det nye koncept under corona med stor succes. Ideen er, at børnene får en sjov oplevelse, de vil huske, får gang i kroppen – og så får de en fin præmie, de kan tage med ind på stuen og lege videre med, siger Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden.
89 paller med præmier til børnene
Præmierne til det nye koncept kommer fra Salling Group, som netop har doneret 89 paller med legetøj, bamser, spil og bøger til Legeheltene. Det er overskudslegetøj fra Salling Groups opkøb af TOP-TOY’s danske varelager, da koncernen fik muligheden for at drive BR-kæden videre. Ideen bag donationen er, at de mange paller med overskudslegetøj passer perfekt som præmier til det nystartede koncept.
– Vi har været omhyggelige med at finde en god samarbejdspartner, der kan overtage legetøjet, så vi er sikre på, at det ender hos de rigtige modtagere og virkelig vil blive værdsat. Derfor er vi glade for, at Børneulykkesfondens Legehelte giver legetøjet nyt liv hos børn, som får stor glæde af det, fortæller Annette Juhler Kjær, der er Group Vice President, Public Affairs, Communication & CSR i Salling Group.
Kommentarer