Samfund

Landdistrikter bekymret over ny taxilov

Den nye taxilov risikerer at gøre det svært at tilkalde en taxi, hvis man bor uden for de større byer, mener Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.
Den nye taxilov kan skabe problemer i forhold til taxidækning i yderområderne, frygter Landdistrikternes Fællesråd.

Flere elementer i den taxilov, som der torsdag i sidste uge blev indgået en politisk aftale om, er problematiske mener Landdistrikternes Fællesråd – blandt andet skal det være op til taxivirksomhederne selv at bestemme, hvilken service de vil tilbyde med hensyn til åbningstider, geografisk dækningsområde, de udbudte tjenester og serviceniveau i øvrigt.

Aftalen vækker bekymring hos Landdistrikternes Fællesråd, der ikke er overbevist om, at den kommende taxilov vil kunne forhindre, at de store byer dræner områderne for taxachauffører.

– Umiddelbart frygter jeg, at der er elementer, der vil gøre, at taxidækningen i yderområderne vil få det rigtig svært. Det må komme an på en prøve, men vi er bekymrede for taxidækningen i landdistrikterne, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Kun i de større byer

Han tror, at man i fremtiden godt kan opleve, at taxier kun kører i centrum af de større byer, hvor pengene er lettere at tjene end ude på landet.

– Jeg er i særdeleshed meget bekymret over, at man lemper kravene til det geografiske dækningsområde og serviceforpligtelsen. Det kan nemlig betyde, at taxierne vil søge mod de større byer, hvor der er flere kunder, samtidig med at borgere i landdistrikterne vil få sværere ved at få en taxi, siger Steffen Damsgaard, der mener, at det i sidste ende vil gå ud over de borgere i landdistrikterne, der ikke er mobile, herunder særligt de ældre.

Ikke døgnet rundt

– Samtidig ophører døgnforpligtelsen, hvilket vil gøre det om muligt endnu sværere eller umuligt at få en taxa på visse tidspunkter, siger han.

I aftalen lægges der op til, at kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.

Landdistrikternes Fællesråd, som tæller 44 kommuner i hele landet, er bekymret for, at taxakørslen ikke vil blive prioriteret af kommuner, hvor budgetterne i forvejen er under stort pres.

– Det er borgerne i yderkommunerne, der får størst behov for, at kommunerne vil yde tilskud til taxiselskaberne. Men mange af de kommuner er i forvejen hårdt presset økonomisk, mener Steffen Damsgaard.

Landdistrikternes Fællesråd oplyser at der har været en støt tilbagegang i antallet af taxier over hele landet. I nogle områder af landet – særligt i landdistrikter – er det ikke længere muligt at bestille en taxi.

Bag den nye taxilov står regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og De Radikale.

Kommentarer