Debat og politik

Grøn og fleksibel kollektiv trafik i landsbyerne

Delebiler og ladestationer fordelt rundt om i kommunen, foreslår Mads Georgi, byrådskandidat for SF.

Læserindlæg af  Mads Georgi, Viborg – Byrådskandidat for SF til kommunalvalget. 

Teknisk Udvalg besluttede på sit seneste møde at lave en forsøgsordning med tre alternative former for kollektiv trafik i oplandsområderne.

Jeg er enig i, at der skal findes et alternativ til den kollektive trafik i oplandsområderne, men jeg vil gerne hæve ambitionsniveauet og kommer her med mit forslag til, hvordan man kan få den grønneste og mest fleksible kollektive trafik for borgerne i landsbyerne.

Viborger-bilen

Jeg foreslår, at Viborg Kommune laver en aftale med en delebilsudbyder, som skal levere x-antal el-biler. Disse el-biler skal være hele Viborg Kommunes grønne alternative transportform, og de kan derfor passende gå under navnet ”Viborger-bilen”.

Viborger-bilerne samt tilhørende ladestationer skal placeres strategisk smart rundt omkring i kommunen i forhold til borgernes behov. Det vil være oplagt at placeres nogle i de landsbyer, som på nuværende tidspunkt er uden eller med en ringe kollektiv trafik. Ligeledes skal der placeres et antal i Viborg for at dække behovet både til og fra Viborg.

Viborger-bilerne skal kobles op til udbyderens udlejningssystem, hvor det skal være muligt at leje en Viborger-bil på minutbasis, per kilometer eller en kombination. Grundtanken er, at det skal være nemmere og mere fleksibelt for borgerne i landsbyerne at komme frem og tilbage.
Lad mig tage et eksempel; Den 23. marts spiller Viborg HK i Stadionhallen kl. 20.30. Hvor mange borgere uden bil fra Vridsted, Møldrup, Klejtrup og Hammershøj har mulighed for at komme til håndbold i Viborg og ikke mindst hjem igen? Ingen, for der er ikke nogle offentlige transportmuligheder fra Viborg til de nævnte byer efter kl. 21.30, og til Klejtrup er den sidste afgang fra Viborg endda allerede kl. 16.36! Det mener jeg simpelthen er for dårlig service overfor borgerne i landsbyerne, hvilket jeg gerne vil lave om på med indførelsen af Viborger-bilen.

Penge at spare

Viborg Kommunes medarbejdere kan på lige fod med en borger vælge at leje en Viborger-bil, når medarbejderen skal på borgerbesøg. Viborg Kommune vil dermed kunne skære ned i vognparken og på den måde spare driftsomkostningerne på de biler, der er skåret væk, da det er delebilsudbyderen, som har driftsomkostningerne til Viborger-bilerne. Samme mulighed har kommunens virksomheder, når deres medarbejdere har ærinder udenfor kontoret.

Viborger-bilen kan dermed både bidrage til et grønt og mere fleksibelt alternativ til den nuværende kollektive trafik samt forbedre Viborg Kommunes og dets virksomheders økonomi.

Kommentarer