Samfund

Elever i Rødkærsbro skal prøve kræfter med jobbet som lastbilchauffør 

Tirsdag den 20. februar får Rødkærsbro Skole besøg af Transportbranchens specialdesignede kampagnelastbiler. Foto: Transportens Udviklingsfond

Et faldende antal unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og den udvikling vil transportbranchen gerne lave om på. Derfor besøger deres specialdesignede lastbil i denne uge Rødkærsbro Skole som en del af et landsdækkende roadshow, hvor elever over hele landet kan prøve kræfter med chaufførjobbet.

Mens flere unge vælger at tage en gymnasial uddannelse, er der stadig færre, som tager en erhvervsuddannelse. En opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at der er sket et fald på mere end 15 procentpoint i løbet af de sidste ti år. Og det er et alarmerende tal for transportbranchen, der regner med at mangle op mod 2.500 chauffører inden for få år. 

Som et initiativ til at vende denne udvikling besøger transportbranchens roadshow skoler over hele landet for at inspirere eleverne til at vælge en uddannelse som chauffør, hvilket allerede har båret frugt i form af en generel tilgang til vejgodstransportuddannelsen.

Besøg på Rødkærsbro Skole

I denne uge lægger den specialdesignede lastbil vejen forbi Rødkærsbro, når den besøger eleverne på Rødkærsbro Skole tirsdag den 20. februar. For en dag rykker elevernes undervisning ud af klasselokalet og ind i lastbilen, når de skal teste deres evner i førerhuset og lære mere om mulighederne i godstransportbranchen. En sjov og anderledes dag, der byder på alt fra film og quizzer til en realistisk lastbil-simulator, som sender eleverne ud på deres første lastbiltur på de danske landeveje. 

Foto: Transportens Udviklingsfond

Om ’Job i transport’

I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond har 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A siden 2015 kørt kampagnen ’Job i transport’, der skal forbedre lastbilchaufførers image og tiltrække flere til branchen. Kampagnen har derudover fokus på at fastholde nuværende transportarbejdere samt at tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder f.eks. kvinder og nydanskere. 

Siden kampagnens start har vejgodstransportuddannelsen set en fordobling i antal tilgange fra 584 personer i 2015 til 1.042 personer i 2022. 

Om roadshowet

Roadshowet har aflagt besøg på over 1000 skoler i hele landet, siden det begyndte at køre i 2016, hvor flere end 75.000 elever er blevet inviteret indenfor i den specialdesignede lastbil. Roadshowet er fuldt booket frem til juni 2023.

Følg kampagnen på facebook

Grafik: Transportens Udviklingsfond

Kommentarer