Samfund

Debat – Genstart de midtjyske hjul

Debatindlæg  af Ulrik Wilbek, borgmester i Viborg Kommune (V) og Kristian Pihl Lorentzen, MF for Venstre

Danmark står i en historisk alvorlig situation. Corona-krisen har medført, at store dele af Danmark for en tid må lukkes.

Det presser virksomhederne hårdt, også her i Midtjylland. Mange ordrebøger er tomme, og omsætningen falder dramatisk. Og selvom der allerede er gjort meget for at holde hjulene i gang, er der brug for, at vi gør mere. Derfor glæder vi os over, at Venstre har foreslået en fremrykning af statslige investeringer i infrastruktur, almene boliger og havvindmøller. Det kan nemlig bidrage til at holde hånden under danske arbejdspladser, samtidig med at det sætter gang i hjulene igen. De statslige investeringer bør ses i sammenhæng med den fornuftige ophævelse af det kommunale anlægsloft i 2020, som regeringen har aftalt med Kommuners Landsforening med opbakning fra Folketingets partier. Aftalen giver mulighed for, at kommunerne samlet set fremrykker planlagte investeringer i de kommende år til 2020 for op til 2,5 milliarder kr.

Blandt de rent statslige investeringer vil vi pege på behovet for snarlig opgradering af Rute 26 mellem Viborg og E45 ved Mundelstrup. Det er uholdbart, at en stærkt befærdet statsvej stadig løber gennem en række mindre byer som Svenstrup, Voldby og Lading – et sjældent syn i dagens Danmark. Desuden vil dette projekt medføre en tiltrængt aflastning af vejen mellem Viborg, Kjellerup og Silkeborg. Et andet rent statsligt projekt er den nødvendige anlæggelse af en jysk parallelmotorvej (”Hærvejsmotorvejen”), hvor man med fordel kan sætte gang i projekteringen af den første etape mellem Haderslev og Give, så selve anlægsarbejdet kan starte i 2023. Det haster meget med at få aflastet Vejlefjordbroen, der er blevet Jyllands trafikale flaskehals med snart 100.000 biler på et hverdagsdøgn. Udvidelse af E45 i flaskehalsen mellem Aarhus Nord og Aarhus Syd er også et projekt, hvor man bør sætte gang i projekteringen snarest muligt.

Men ud over disse rent statslige projekter bør vi i denne situation se på mulighederne for hurtig iværksættelse af fælles projekter, der kan iværksættes allerede i år, og hvor både staten og Viborg Kommune kan bidrage til finansieringen. Her vil vi konkret pege på muligheden for fremrykning af nødvendige cykelstiprojekter, der kan iværksættes med kort varsel – med støtte fra en ny statslig cyklepulje. Behovet ved bl.a. Ørum og Mønsted/Daugbjerg er veldokumenteret. Andre fælles projekter kunne være relevante. Sammenfattende er det vigtigt, at vi samler kræfterne om at få gang i de danske hjul hurtigst muligt i kølvandet Corona-krisen. Hertil er nødvendige investeringer i den trafikale infrastruktur særdeles velegnede. Der er tale om engangsudgifter til noget, som vi alligevel skal have bygget. Og vi skal tænke i muligheder på tværs af stat og kommune.

Lad os komme i gang.

Kommentarer