Samfund

660.000 kr. til BOG-glade børn i Viborg Kommune

Illustration: Viborg Kommune.

Slots- og Kulturstyrelsen har netop uddelt midler fra BOGglad-puljen. En stor pose penge derfra sikrer, at alle 57 dagtilbud i Viborg Kommune i det nye år får en ny og varieret bogsamling. Samlingerne skal sammensættes i et samarbejde mellem Viborg Bibliotekerne og pædagoger og børn fra fem udvalgte institutioner. Bogsamlingerne bliver klar til børnene i løbet af foråret.

”Vi har fået en fantastisk julegave til børnene i Viborg Kommunes dagtilbud. I 2021 sikrede vi gennem projekt ”Læsespots”, at alle børn i kommunens SFO’er har fået nye bøger. Nu kan vi med projekt ”Læseglæde i alle dagtilbud” og pengene fra BOGglad-puljen også give de mindste børn gode og inspirerende læseoplevelser,” udtaler Biblioteks- og borgerservicechef Britta Thuun-Petersen.

Et samarbejde mellem Viborg Bibliotekerne, B&U og børnene

De nye bøger skal sendes ud til alle 57 kommunale og private daginstitutioner i Viborg Kommune. Her er der indskrevet ca. 4.000 børn, som nu kan glæde sig til at opleve flere spændende historier og få øget læseglæden i deres hverdag. 

”Desuden er der indgået specifikke samarbejdsaftaler med 5 dagtilbud, der repræsenterer både offentlige og private institutioner. Pædagoger og børn fra disse institutioner vil sammen med Viborg Bibliotekerne samskabe konceptet for bogsamlingerne til alle institutioner,” fortæller dagtilbudschef Trine Verner Jensen fra Børn & Unge forvaltningen i Viborg Kommune.

Gode erfaringer fra SFO’erne tages videre

De 5 institutioner, der deltager i arbejdet med at udvælge bøger, inddrages i en proces inspireret af den, som fandt sted i forbindelse med projekt Læsespots. Læsespots i Viborg, var det største af projekterne i den landsdækkende indsats omkring læselyst og læsefællesskaber i SFO’erne, som også blev støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. 

Pædagoger og børn kommer i projekt ”Læseglæde i alle dagtilbud” til at deltage i workshops, hvor de giver input til genrer, temaer og brug af bøger på en måde, der passer netop til deres institution. På den måde inddrages børnene i høj grad i processen og får ejerskab over de bogsamlinger, som de selv er med til at udvælge og skabe indhold i.

Kommentarer