Samfund

500 hjemmepleje-skærme sat op i Viborg Kommune

Kommunen har nu rundet 500 borgere, der har fået mulighed for at få besøg af hjemmeplejen i deres eget hjem. Det er et år tidligere end forventet. I november passerede Viborg Kommune endnu en milepæl i forhold til udbredelsen af den virtuelle hjemme- og sygepleje, der begyndte som et pilotprojekt i 2014.

I alt har 500 borgere fået tilbud om virtuelt besøg siden starten, og i øjeblikket får 139 borgere hver dag besøg via en skærm i stedet for et fysisk besøg.

– I Ældre- og Sundhedsudvalget havde vi sat os det mål, at vi ville nå 500 opsatte skærme i 2018. Målet er nået allerede i 2017, og det ser jeg som et tydeligt tegn på, at borgerne kan se mange fordele ved løsningen. Vi har arbejdet målrettet med udvikling af velfærdsteknologi siden 2010. Lige fra begyndelsen har formålet været både at give et kvalitetsløft for borgerne og samtidig opnå besparelser for kommunen, så vi kan bruge skatteborgernes penge bedst muligt, siger formanden for Ældre- og Sundhedsudvalget, Mette Nielsen.

Høj kvalitet og mindre tidsforbrug

Erfaringerne med de knap fire års brug af virtuel hjemme- og sygepleje viser, at borgerne blandt andet oplever en større frihed og mere fleksibilitet, når besøget fra plejepersonalet foregår via en skærm. Der er færre forstyrrelser og mere diskretion i besøget.

For plejepersonalet betyder det både færre timer på landevejene og en meget fokuseret kontakt med borgeren, der ofte betyder, at opgaverne løses på kortere tid. Samlet set er både borgere og medarbejdere enige om, at de virtuelle besøg løfter kvaliteten i besøgene fra hjemmeplejen.

Tilbud overalt i Viborg Kommune

Virtuel hjemme- og sygepleje fungerer i alle Viborg Kommunes plejedistrikter, og de tilbud, som borgerne kan benytte sig af, er blandt andet hjælp til at tage medicin eller såkaldte tryghedsopkald.
Ingen er tvunget til at tage imod tilbuddet om virtuel hjemme- og sygepleje, men flere borgere, der har benyttet sig af en skærmløsning, har efterfølgende fravalgt det, fordi de nu kan klare sig selv.

Hjemmeplejen arbejder løbende med at udvikle paletten af tilbud i den virtuelle kontakt med borgerne.
Læs mere om virtuel hjemme- og sygepleje på teknologi.viborg.dk

Kommentarer