Viborg By

Viborg Kommune forlænger sin animationsstrategi

Arkivfoto

Det begyndte i 2011 med byrådets udviklingsstrategi, der udpegede animation som en af Viborg Kommunes særlige styrkepositioner. I 2014 blev der vedtaget en decideret animationsstrategi. Sidste år kom byens animationsmiljø på finansloven. Og efter en evaluering, som viser en stærk effekt af animationsstrategien, har byrådet besluttet at forlænge indsatsen.

Et stærkt præg på dansk og international animation
Viborg har en mere end 25 år lang historie, når det kommer til animation – og byens position er blevet cementeret via aktører som The Animation Workshop, Arsenalet og Viborg Animationsfestival, der alle sætter deres stærke præg på dansk og international animation.

Læs mere om Viborg Animations Festival her.

Siden 2014 har Viborg Kommune som landets eneste haft en egentlig animationsstrategi for, hvordan animation både skal bruges som læringsværktøj i folkeskolen, til at lette kommunikationen til byens borgere og til at skabe vækst. Det har resulteret i mere end 80 produktioner i perioden, bedre læringsmiljøer på byens skoler og skabt rammerne for, at en virksomhed som Nørlum har bevæget sig fra at være en lille lokal virksomhed med 3 ansatte til i dag at være Oscar-nomineret leverandør til Disney og de største TV-kanaler i USA, som i perioder beskæftiger op mod 50-55 personer.

Ny strategi skal skabe mere vækst
Nu forlænges og videreudvikles animationsstrategien med et særligt fokus på at styrke animationserhvervet med afsæt i en forventning om, at antallet af arbejdspladser i animationserhvervet kan øges med 300 %, og at man inden for få år kan opdyrke yderligere 2-3 virksomheder af Nørlums kaliber i regi af animationsklyngen Arsenalet.

Viborgs animationsmiljø på finansloven
Videreudviklingen af animationsstrategien sker i forlængelse af, at hele Viborgs animationsmiljø sidste år fik en plads på finansloven med en samlet bevilling på 24 mio. over fire år, målrettet Center for Animation, Visualisering og Grafisk Fortælling under The Animation Workshop. Centret skal sikre vækst over hele landet – inden for en lang række områder: Kultur, uddannelse, udvikling, forskning, undervisning og innovation, hvor animation i forskellige afskygninger skal være en driver for udvikling.

”Et guldæg for hele Danmark”
Formand for udvalget for Uddannelse, Handel og Innovation og medlem af byrådet for Venstre, Åse Kubel Høeg, er begejstret for beslutningen om at videreføre animationsstrategien:

– Hele animationsmiljøet er et guldæg for ikke bare Viborg, men Danmark. Vi er lykkedes med at skabe en stærk fødekæde, med en tæt integration af det internationalt anerkendte uddannelsesmiljø på The Animation Workshop, det kommercielle arbejde med animation i Arsenalets 30 virksomheder og kommunens arbejde med at skabe en bedre, mere effektiv og vedkommende kommunikation til borgerne. Og snart står VAF, den store animationsfestival for døren, med et væld af animationsoplevelser, både på lærredet, i det åbne byrum og i form af konferencer om, hvordan animation kan forbedre læring og sundhed. Vi kan med god ret kalde Viborg for Danmarks animationshovedstad.

Kommentarer