To linjeføringer for en motorvej omkring Viborg er klar til videre undersøgelser
Forligspartierne mellem ‘Infrastrukturplan 2035 – Fremtidens Veje’ har på et møde sagt ja til Vejdirektoratets indstilling om de linjeføringer, der skal arbejdes videre med i miljøkonsekvensvurderingen af en ny midtjysk motorvej. Og der er blevet lyttet til forslag fra borgerne.
Der er nu truffet beslutning om de linjeføringer, som Vejdirektoratet skal arbejde videre med i undersøgelserne af en ny midtjysk motorvej mellem Klode Mølle og Løvel. Dette efter en høringsfase, hvor Vejdirektoratet har bedt borgere, grupper, myndigheder og andre aktører om input til de to større korridorer øst og vest om Viborg, som har været præsenteret i høringsfasen.
Det er der kommet to indsnævrede linjeføringer for motorvejen ud af. Vejdirektoratet undersøger også på lige fod en mulig udbygning af den eksisterende Rute 13, en såkaldt 0+løsning.
Østlinjen længere mod øst
For linjeføringen øst om Viborg vil den nye linje, der undersøges blive længere end den oprindelige, da den vil slå et sving uden om en række bysamfund.
Vejdirektoratet vurderer, at en mere østlig linjeføring på denne delstrækning samlet set vil formindske nabogenerne fra vejen, give afstand til byudviklingsområdet Taphede samt give en bedre passage af Natura 2000-området ved Nørre Å, og at dette opvejer den forøgede længde af motorvejen.
Den besluttede linjeføring kan ses med en tynd, rød, stiplet linje på nedenstående kort.
Vestlinjen længere mod vest
For den vestlige linjeføring er det Vejdirektoratets vurdering, at det ud fra en samlet afvejning af motorvejens gener for naboer er bedst at undersøge og miljøvurdere et mere vestligt forløb mellem Klode Møller og Neder Hvam. Den justerede linjeføring vil gøre motorvejstrækningen lidt kortere og sikre større afstand til Natura 2000-området omkring Nipgård Sø. Den besluttede linjeføring kan ses med en tynd, blå, stiplet linje på nedenstående kort.
0+ løsning også i spil
En 0+ løsning i form af udbygning af den eksisterende rute 13 undersøges på lige fod med de to nybygningsløsninger øst og vest om Viborg. Vejdirektoratet har i løbet af de seneste år gennemført planlægning af flere udbygningsprojekter på tosporede landeveje. Erfaringer fra disse projekter vil blive brugt i dette arbejde.
Vejdirektoratet har modtaget mange forskellige forslag i høringsprocessen, herunder også nogle, som der ikke arbejdes videre med. Det gælder blandt andet den såkaldte Karup-linje. Vejdirektoratet har undersøgt forslaget og vurderer, at den foreslåede løsning vil koste cirka 900 millioner yderligere, som ikke står mål med de trafikale gevinster, da færre vil benytte motorvejen. Samtidig har forslaget nogle naturmæssige udfordringer, da den skal krydse Karup-Å systemet.
Vejdirektoratet vil nu efter forligspartiernes godkendelse arbejde videre med de to linjeføringer. Vejdirektoratet vil gennemføre en supplerende offentlig høring i de områder, hvor linjeføringen ligger uden for de allerede udmeldte korridorer.
Resultatet af miljøkonsekvensvurderingen forventes offentliggjort i sommeren 2024. Herefter vil der være en afsluttende høringsperiode, inden Vejdirektoratet udarbejder et indstillingsnotat til politisk stillingtagen.
Kommentarer