Karup

Populær “handl-lokalt” kampagne – kun for de organiserede

Helle Sørensen fra OK Plus i Karup oplevede megen positiv respons for sin deltagelse i kampagnen. Fremsendt foto

Den nyligt overståede “handl-lokalt” kampagne organiseret af Viborg Egnens Handelsråd, blev en stor succes for de byer og handelsdrivende, som deltog. Men ikke alle handelsbyer i kommunen fik tilbud om at være med. Det krævede nemlig medlemsskab i handelsrådet, og et sådant kræver, at de handlende i byen har organiseret sig. 

Lokale butikker kæmper en hård kamp mod store landsdækkende kæder, der markedsfører sig massivt og bejler til forbrugernes pengepung med store armbevægelser. Samtidig er de lokale forretninger ofte livsnerven i lokalsamfundet og mange kan ikke forestille sig bybilledet uden dem. Men uden kunder, ingen butikker. Det er den barske sandhed, som Viborg Egnens Handelsråd sidste uge i marts forsøgte at sætte spot på i en lidt speciel “handl-lokalt” kampagne. Kampagnen var udført som et “valg” med valgplakater af indehaverne af de deltagende butikker i lygtepælene samt avisannoncer.

Kampagnen, hvis koncept var opfundet fra bunden af et lokalt marketingsbureau i Viborg, skabte stor opmærksomhed, fortæller Helle Sørensen, der er sekretariatschef i Viborgegnens Handelråd.

– Vi har fået flere henvendelser fra butikker, der er utilfredse med, at de ikke kom med. Der var et vist antal pladser i kampagnen, så der var desværre ikke plads til alle. Men det er da positivt med en kampagne, hvor de handelsdrivende gerne ville have været med, fortæller hun.

Kampagnen var forbeholdt de byer, der sidder i Viborg Egnens Handelsråd, nemlig Viborg, Bjerringbro, Karup, Klejtrup, Rødkærsbro, Møldrup, Stoholm, Frederiks og Skals. Butikker i disse byer/områder kunne købe sig til pladser i kampagnen. Byer hvis handelsliv ikke har organiseret sig, har ikke mulighed for at være med Viborg Egnens Handelsråd.

Ørum uden handelstandsforening

I Ørum, der har knap 1400 indbyggere – flere end for eksempel Møldrup (1300 indbyggere) og Klejtrup (900 indbyggere), er handelslivet ikke organiseret. Brugsuddeler Arne Andersen husker, at han selv var med til at nedlægge handelsstandsforeningen for cirka 15 år siden.

– I Ørum var det det rigtige at gøre på det tidspunkt, for det var ikke opbakning til den, konstaterer Arne Andersen.

Den aktuelle kampagne i uge 13, ville han dog gerne have været med i.

– Vi blev ikke kontaktet. Men hvis vi var blevet, ville vi i brugsen gerne have været med, oplyser Arne Andersen.

Han tilføjer, at handelslivet i Ørum de seneste år faktisk har fundet sammen igen i udvalget omkring “Ørum Open By Night”, som han selv står i spidsen for. Hertil kunne en eventuel henvendelse fra Viborgegnens Handelsråd være rettet.

Sekretariatschef Helle Sørensen understreger, at alle byer med et organiseret handelsliv har mulighed for at sende en repræsentant til Viborgegnens Handelsråd og dermed komme med i rådet. Endnu har Ørum ikke sendt nogen repræsentant.

Stor succes i Karup

I Karup deltog ni butikker i kampagnen, og kunderne tog positivt imod, fortæller Helle Madsen, ejer af OK Plus i Karup og Karup Handelsforenings repræsentant i Viborg Egnens Handelsråd.

– Folk syntes, det var så fedt med de valgplakater og spurgte, hvordan man kunne stemme på mig. Jeg svarede: “Ved at bruge jeres dankort”. Det var selvfølgelig med et glimt i øjet. For jeg ved jo godt, at alle handler på nettet. Det gør jeg også selv. Men med kampagnen ville vi gerne prikke lidt til folk og minde dem om, at de er nødt til at bruge os, hvis de fortsat vil have os, fortæller Helle Madsen.

Hun har lige siden haft supertravlt i butikken, men har svært ved at bedømme, om det har været mere end den sædvanlige travlhed første uge i en ny måned. Under alle omstændigheder er hun dog sikker, at kampagnen har sat et positivt aftryk.

– Jeg tror, det har givet folk noget at tænke over. Og vi ni butikker, der deltog, planlægger da også, at bruge materialet igen – for eksempel at lave en planche med alle plakaterne og lade den gå på omgang i de forskellige butikker, fortæller Helle Madsen.

 

Kommentarer