Debat og politik

Motorvej til Viborg – ikke en forvokset landevej

Debatindlæg af Kristian Pihl Lorentzen. MF og transportordfører for Venstre.

Jeg har den dybeste respekt for, at vi i et frit land som Danmark har vidt forskellige meninger om, hvad der er det bedste for vores land eller lokalområde. Og at vi hver især kæmper for forskellige mål og løsninger. Det gælder også for den trafikale infrastruktur. Jeg noterer mig, at ikke alle jubler over beslutninger om, at Viborg inden for en overskuelig årrække bliver motorvejsby. Det gælder bl.a. gruppen ”Grønne veje til Viborg”, der i stedet for en hærvejsmotorvej ønsker sig en udvidet udgave af Rute 13.

Jeg har personligt kæmpet i mere end 15 år for at fremme en jysk parallelmotorvej, der skal fremtidssikre vejkapaciteten nord-syd i Jylland samt sikre fornyet udvikling og jobskabelse. Ikke fordi, denne sag er en personlig kæphest. Men fordi det er en klokkeklart løfte, jeg har givet vælgerne siden min indtræden på tinge i 2005. Og det har været et langt sejt træk, hvor mange gode kræfter – ikke mindst her på Viborgegnen har bakket mig op med fire gange genvalg. Fordi de ønskede den fremgang for Viborg, som en trafiksikker motorvejsforbindelse uden tvivl vil medføre. Andre har modarbejdet projektet. Og det er i sin skønneste orden – sådan må det være i et demokrati.

Nu har vi så nået en historisk milepæl ved at et meget bredt flertal i Folketinget (alle partier minus Enhedslisten og Alternativet) har indgået en bindende politisk aftale om udbygning af Danmarks trafikale infrastruktur.

I denne aftale står bl.a.: ”Midtjysk motorvej. Parterne er enige om at reservere en ramme på 3,9 milliarder kroner til anlæg af en motorvej fra Løvel ved Rute 13 nord for Viborg til Rute 13 ved Klode Mølle nord for Bording. Der afsættes 65 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af projektet, som omfatter både linjeføringer øst og vest om Viborg. Når VVM-undersøgelsen foreligger, mødes parterne og tager endelig stilling til linjeføringen for projektet”.

Det står således tindrende klart, at der bliver anlagt en MOTORVEJ – ikke blot en udvidelse af Rute 13. Fordi der er et veldokumenterede behov set i det lange lys jævnfør den foreliggende forundersøgelse. Desuden er det den løsning, der sikrer, at Viborg ikke sakker bagud af dansen i forhold til fx Silkeborg, Herning og Randers. Beslutning om motorvej ER truffet af et meget bredt politisk flertal. Viborg får motorvej – og ikke en forvokset landevej.

Det er naturligvis helt i orden at være imod den trufne beslutning om motorvej. Men det kan alligevel godt undre, at lokale debattører, der normalt bekender sig til partier i forligskredsen, fx De Radikale og SF, ikke anerkender en indgået politisk aftale i folkestyrets bedste tradition. Glæd jer dog over de fordele og den fremgang, som den nye motorvej vil give egnen – og resten af Danmark – frem for at tale dette visionære og nødvendige projekt ned under gulvbrædderne med tynde argumenter. Lad nu være med at stikke borgerne blår i øjnene ved at tale om udvidelse af Rute 13, når 90 pct. at folketinget HAR aftalt, at Viborg bliver motorvejsby. På Christiansborg står brede politiske aftale ved magt.

Fremadrettet bør vi samle alle gode kræfter om at få VVM-undersøgelsen gennemført så hurtigt som muligt, så ”motorvejsramte” lodsejere øst og vest for Viborg får vished. Og så kommunen kan komme til at detailplanlægge forbindelsesveje, nye udstykninger m.v. i vished om, hvor motorvejen vil forløbe.

I forbindelse med det kommende folketingsvalg skal vi satse på en blå regering, der kan sætte endnu mere turbo på anlæggelsen af både hærvejsmotorvejen og udvidelsen af Rute 26 mod Aarhus. Hullerne i Hærvejsmotorvejen skal lukkes (Klode Mølle – Give samt Billund – Haderslev), og udvidelsen af Rute 26 skal fremrykkes markant. Dette valgløfte kan vi blå indfri, for vi er ikke indhyllet i den såkaldte togfond og de 10 milliarder kroner, der er reserveret til en fuldkommen overflødig ny jernbane i Østjylland. Disse mange penge skal i stedet bruges hurtig færdiggørelse af påtrængende vejprojekter. Og nej – veje er ikke ”sorte” i fremtiden. De bliver grønne fordi fremtidens biler vil køre på klimavenlige drivmidler såsom biogas, bioetanol, biodiesel, el og brint.  Og ja, der bliver taget meget stort hensyn til natur, miljø og støjbekæmpelse når motorvejen anlægges. Hvor der er vilje, er der vej!

Kommentarer