Lindum

Legendarisk skovrally tilbage i Lindum på lørdag

På lørdag 21. maj er der igen rally i Lindum. Arkivfoto: Jan Szwed

Efter et par års coronapause var der sidste år repremiere på det traditionsrige Lindum Skov Hill Climb med masser af potente hestekræfter under motorhjelmene. 60 ‘old timere’ besøgte landsbyen, som tog imod kørerne fra hele Danmark. På lørdag 21. maj går det løs igen.

Hvis man har en svaghed for gamle bilklassikere, lyden af motor og lugten af brændt gummi, så skal man lægge vejen forbi Lindum på lørdag, som igen i år lægger landsby og landeveje til det traditionsrige Lindum Skov Hill Climb, som sidste år havde 60 deltagere fra hele landet.

– De gik virkelig til stålet i deres old timere, konstaterer løbsleder Preben Stensballe.

I et hill climb dyster kørerne omkring at give de gamle biler fuld gas under en hastighedsprøve, som gennemkøres tre gange. Kørerne skal blandt andet prøve kræfter med en snoet asfaltvej på den legendariske rute gennem Lindum Skov.

I sit næste liv vil Bodil Skjærris gerne prøve at være rallykører, for hun var imponeret over oplevelsen sammen med Karsten Holst Jensen sidste år. Arkivfoto

Medtilrettelægger er Lindum Landsbykulturhus, og en af byens lokale ildsjæle herfra, Bodil Skjærris, blev overrasket af arrangørerne med en prøvetur. I konkurrencetempo, vel at mærke.

– Jeg fik en tur i Karsten Holst Jensens flotte og meget potente Opel Kadett GT/E med 200 hestekræfter under motorhjelmen, og det var noget af en hæsblæsende oplevelse, husker hun.

– Når vi nærmede os et sving, tænkte jeg “nu må han da snart bremse”. Et sekund senere spurgte jeg mig selv det samme igen. Først 50 meget længere fremme blev den midterste pedal aktiveret, og så var vi hurtigt videre, fortæller hun om oplevelsen.

Bilerne i hill climb er for hovedparten unikke eksemplarer af en rallybil eller banesports-racer, fortæller Preben Stensballe.

– Startfeltet omfatter tresserne, halvfjerdserne og firserne, men der er ikke en rusten plet noget steds på karosseriet. 

Finjusteringen af motor og mekanik foregår helt ‘old school’.

– Her er der ikke noget elektronisk motorstyring, som går i nødprogram, når blot motoren får lidt mavepine og slipper en lille benzin-vind. Her er manuel fingerspids-fornemmelse den eneste kur til at få hestekræfterne tilbage i motorrummet, forklarer løbs-
lederen og tilføjer:

– Man kan derfor kun have respekt for kørernes entusiasme. De nyder da også stemningen i ryttergården, hvor motorsports-snakken går i fulde omdrejniger, og der genopfriskes anekdoter og trekvarte usandheder. Hellere komme med en lille løgn, end at snakken går i stå.

Sidste års generalvinder blev Heino Mejer i Volvo 242 Turbo (1983), og på andenpladsen fulgte Steffen Kjær fra Brædstrup i BMW E30 (1988).

I en noget ældre BMW 2002 (1972) strøg MNJ’eren Gert Simonsen ind som treer på generalpodiet. 

Et nyt bekendtskab bliver Michael Nilling i den legendariske 2-personers Bertone X 1/9, som Fiat lancerede i 1972 og fabrikerede frem til 1989.

– Jeg fandt mit eksemplar i Nordsjælland hos en ældre tidligere asfaltbanekører. Som udlært automekaniker er det virkelig sjovt at prøve kræfter med den italienske klassiker, fortæller Michael Nilling.

Lokal begejstring

Bodil Skjærris er meget begejstret for at løbet er tilbage i den lille by.

– Lindum Skov Hill Climb 2021 blev en god premiere på denne type motorløb i vores landsby. Opbakningen fra både kørere og publikum har sået frøene til en gentagelse i år. Alle fik en god oplevelse i ryttergården og med action ude på hastighedsprøven, siger hun og tilføjer med et glimt i øjet:

– Og i mit næste liv vil jeg selv have en rallybil og være ratbetyrer på hastighedsprøverne!

Publikum kan glæde sig til mange flotte klassikere blandt de deltagende biler ved Lindum Skov Hill Climb, som afvikles igen på lørdag 21. maj. Arkivfoto: Jan Szwed

Kommentarer