Hvad gør en motorvej godt for Viborg og opland?
Debatindlæg af Chris Fischer, Vejrumbro.
Nedenstående er 100 % udtryk for mit eget synspunkt og er derfor muligvis snævert og baseret på et grundlag uden fuldstændig forståelse for fakta.
Jeg synes simpelthen, at samfundet er ved at tage en uheldig drejning.
Her i Viborg skal vi have en motorvej, som mange tilsyneladende synes er en rigtig god idé. Det får jo Viborg på landkortet, må man forstå. Vi skal jo kunne klare at vækste, så vi kan blive større og bedre – vigtigt!
I den debat har jeg ikke hørt én eneste grundig og faktabaseret forklaring på, hvad den motorvej gør af positive ting for Viborg og opland.
Det kan godt være, motorvejen kommer, men at det er svært at give en forklaring på. Og det er altså ikke svært at forstå, at de, som får den i baghaven, føler sig trådt på.
Nu er jeg selv i en situation, hvor jeg – ganske med vilje – har bosat mig på ‘Lars Tyndskids Mark’ (undskyld til Lars og dem, der måtte have tyndskid). Jeg kan godt lide det herude. Her er flot, grønt, frisk luft, brede vidder og en natur, som er ganske unik. Jeg kan godt lide at køre på cykel i min fritid, og til dagligt farter jeg som håndværker rundt i det meste af dk.
Den motorvej, såfremt den kører østover, kommer til at ligge ganske tæt på min matrikel og endnu tættere på min mor, som har bosat sig der, hvor hun bor, af selvsamme årsager som undertegnede.
Jeg kan jo godt forstå, at man gerne vil spare lidt tid som pendler, men jeg synes, der bliver udvist manglende forståelse den anden vej. Og jeg tager det personligt, vil jeg godt indrømme, at folk ikke udviser samme forståelse for, at jeg gerne vil beholde det, der var årsagen til, at jeg og min hustru bosatte os på førnævnte mark.
Hvad med at de, der pendler og har et problem med tiden, flytter de tættere på deres arbejde?
Når de laver den der smarte motorvej, hvor meget hurtigere må lastbilerne så køre?? For som jeg har forstået, så bliver vejen længere. Ifølge min viden om biler, så kører de ikke længere på literen jo hurtigere, de kører. Men vi skal for alt i verden vækste, og det skal også gå hurtigere – det hele!!
Hvad med alt det der grønne omstilling og nedbringning af CO2 – hænger det sammen med den høje hastighed og den støt stigende vækst?
Lige nu er der jo masser af tiltag for at nedbringe CO2 på de enkelte enheder/dele, men hvis vi skal vækste hele tiden, så tvivler jeg på, at det er til nogen verdens nytte.
Vi vil gerne have færre køer til at forurene på markerne, men vores vækst, forbrug og farten skal for alt i verden IKKE sættes ned. Vejen frem er effektivitet må man forstå.
De store veje og specielt 13’eren har jo én gang ødelagt det for flere små samfund, hvad med, at man holder skidtet der, i stedet for at fælde flere træer og bruge en masse penge på noget, som rammer folk på deres hjem til fordel for dem, som alligevel skifter job om 2 år og tager for givet, at de indtil da, sparer hele 3 minutter og 22 sekunder på 1 time og 15 minutters transport.
Udvid de veje, der er der. Lad være med at tage den flotte køretur fra chaufførerne og overvej, om du ikke skulle flytte så tæt på dit arbejde, at din transporttid vil falde markant.
Giv mig gerne et eller flere tal på: Hvad hvis f.eks. JP group eller AC Hydraulik vinder tid og effektivitet ved en motorvej øst eller vest om viborg. Her skal medtages, hvad de i indtjening får ud af det. Hvilken positiv forskel det gør for deres ansatte? Hvor meget hurtigere de når frem med deres produkter vs, hvor meget de ekstra km koster i brændstof. Hvordan påvirkes CO2-aftrykket, og hvad er omkostningen for samfundet ( kompensation for påvirkede husejere, anlæggelse og igen, hvordan anlæggelse påvirker CO2 aftrykket ), og fortæl mig så, hvorfor jeg personligt skal mene, at det er en god ide med den motorvej.
Er der også tænkt på, at mere vækst kræver mere plads og, om den plads er på den nuværende adresse eller, om der så skal flyttes længere vest på i Viborg – som tendensen er med industri? Eller helt udenfor?
Kommentarer