Rødding

Først-i-brugsen-kampagnen i Rødding sætter ny rekord

Uddeler Trine Kjeldsen kunne tidligere i dag 2. påskedag offenliggøre omsætningsresultatet for uge 15. Det viste en fremgang på hele 22 procent i forhold til samme periode sidste år. ARkivfoto

Rødding-borgerne har tilsyneladende lagt en stor del af deres påskeindkøb i Lokalbrugsen. I dag mandag 2. påskedag kunne brugsuddeler Trine Kjeldsen nemlig offentliggøre ny omsætningsrekord: en stigning  i uge 15 på hele 22 procent i forhold til samme periode sidste år.

Siden midten af marts har Lokalbrugsens bestyrelse i Rødding kørt kampagne for at få borgerne i lokalområdet til at lægge flere penge i butikken. De første par uger gik det lidt trægt, men i uge 13 kunne man registrere den første regulære omsætningsstigning på 8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Ugen efter lød stigningen på 6 procent; lidt mindre men stadig godkendt, lyder det fra bestyrelsen.

– Det er vores helt klare opfattelse, at folk har taget godt imod initiativet – man opfatter det som en sjov måde at støtte brugsen, fortæller formand for bestyrelsen, Martin B. Nielsen, om kampagnen, der blev iværksat efter et negativt 2016-resultat, og at man hurtigt konstaterede, at det gik den forkerte vej med 2017-omsætningen.

– Vi blev simpelthen nødt til at gøre noget for at øge omsætningen og få lokalbefolkningen til at bakke op, fortæller bestyrelsesformanden.

Så man iværksatte kampagnen ‘Først i brugsen’, som opfordrer borgerne til at handle i brugsen, inden man for eksempel tager ind til Viborg. Og hvis hver borger lægger 100 – 150 kroner mere i butikken hver måned, kan man medvirke til at sikre, at byen beholder sit lokale indkøbssted.

Kampagnen har haft sit eget liv på facebook, hvor folk har udfordret hinanden til at handle for det beløb og dokumentere købet.

– Samtidig kan vi konstatere, at aldrig før har så mange downloadet medlems-app’en, fortæller Martin B. Nielsen.

Opbakning fra erhvervslivet

Han fortæller også, at erhvervslivet har bakket rigtigt godt op med sponserede gaver og beløb til den konkurrence, der løber samtidig med kampagnen.

– Det er en helt fantastisk opbakning, vi har fået – det er nogle virkeligt flotte præmier, vi kan tilbyde vinderne, siger han.

Konkurrencen slutter ved månedskifte og Martin B. Nielsen forventer, at vinderne trækkes 8. maj.

Han har ikke noget svar på, om kampagnen fortsætter, men det finder man måske ud af på generalforsamlingen 27. april, hvor de foreløbige resultater kan præsenteres for medlemmerne.

Uddeler Trine Kjeldsens begejstrede opslag på lokalbrugsens faccebook-side, som blev kommenteret med ordene: “Behøver vi sige mere ? men jo tak, det er vildt dejligt.”

Kommentarer