Digitalt skrabespil høster 34 procent i konvertering
En kampagne i form af et digitalt skrabespil fra virksomheden Scratcher i Viborg gav grilldistributøren Cobb en konverteringsrate på hele 34 procent. Afslappende leg og underholdning er det bærende element, lyder forklaringen.
En konverteringsrate på 34 procent på en kampagne. Det lyder for mange i marketingbranchen som en feberfantasi. Men for den nordiske grilldistributør Cobb var det tallet, der stod og blinkede efter kun fem døgns kampagne med et digitalt skrabespil fra danske Scratcher, hvor afslappende leg og underholdning er det bærende element.
8.616 personer var inde at tjekke skrabespilskampagnen, og ikke færre end 2.927 personer eller 34 procent af målgruppen havde i løbet af de første 60 timer deltaget i konkurrencen og var nu registreret som modtagere af firmaets nyhedsbrev.
– Jeg er super tilfreds med resultaterne. Og jeg vil gå så vidt som at sige, at jeg er en kende overrasket over, hvor effektiv skrabekampagnen har være. Og så var det meget nemt. Scratcher satte kampagnen op med vores logo og det hele, siger Lars Thejl, salgs- og eksportchef hos Cobb Scandinavia.
Præmier tænkt ind i markedsføringen
Inden skrabespillet var gået i gang, blev præmierne tænkt ind som en del af markedsføringen. Præmierne kom fra egne hylder i form af en Cobb-grill, blandt andet. Og blandt dem, der fik en trøstepræmie i form af en rabatkupon med ret til 20 procent rabat, havde otte spilleglade deltagere brugt koden på kuponen og købt et eller flere Cobb-produkter.
Fik lanceret ny pizzasten
Et af de produkter, som Cobb fik solgt en del af efterfølgende i webbutikken, var en ny pizzasten, som meget gerne skal ”op at flyve” her til grillsæsonen.
Cobb havde ikke nået at få den med i de store byggemarkedskæders kataloger, så den ekstragevinst ved Scratcher-kampagnen var meget kærkommen. Det betyder også, at Cobb nu kan fortælle kæderne, at stenen er populær og efterspurgt, forklarer Lars Thejl.
Cobbs egen webbutik skal nemlig ikke være en konkurrent til detailkæderne, men mere et udstillings- og inspirationsvindue med mulighed for at bestille ekstraudstyr.
Lars Thejl vil nu gennemføre en lignende kampagne i Schweiz, hvor Cobb Scandinavia via et samarbejde med Coop Schweiz er i gang med at penetrere markedet for bærbare friluftsgrill.
– Inden vi lavede aftalen med Scratcher havde vi taget en beslutning om at satse på en ren digital strategi, og vi regner bestemt med, at Scratcher fortsat vil være en væsentlig del af den strategi, nu også i Schweiz, slutter Lars Thejl.
Fakta om Scratcher
Scratcher er et digitalt skrabelod til små og mellemstore virksomheder, der kan bruge det som et sjovt og nyt element i deres markedsføring.
Virksomhederne kan designe deres unikke skrabelod på Scratcher.dk og selv bestemme alt vedrørende gevinster, logo, tekst og meget mere. Der følger fuld webstatistik med.
Bag Scratcher står den digitale iværksætter Henrik Lund fra Viborg, som har 12 års erfaring fra detailhandlen – blandt andet som afdelingschef i Dansk Supermarked.
Læs mere om virksomheden på scratcher.dk
Kommentarer