Navnenyt

25 år som selvstændig frisør i Ørum: “Det er en svendeprøve hver dag”

49-årige Anja Andersen Domdal kan 1. januar fejre 25 års jubilæum som selvstændig frisør i Klippehjørnet i Ørum. Foto: Gitte Hagsholm

Anja Andersen Domdal har klippet flere generationer i sin frisørsalon, Klippehjørnet i Ørum. 1. januar kan hun fejre 25 års jubilæum som selvstændig, og 6. januar holder hun reception i forsamlingshuset.

Af Gitte Hagsholm, viborg@netavis.dk 

ØRUM – Det lå ikke umiddelbart i kortene, at Anja Andersen Domdal, skulle være frisør, selvom hun nærmest er opvokset i sin mors frisørsalon i Bruunshåb.

– Jeg var god til matematik og tal, så jeg tænkte, at revisor eller bankrådgiver var det helt rigtige for mig. Men efter 14 dage i praktik i en bank droppede jeg den idé, griner Anja Domdal Andersen.

Hun ville arbejde med mennesker, og selvom uddannelsen som socialrådgiver strejfede hende, så endte hun med gå samme vej som sin mor og storesøsteren, der også blev frisør.

Hendes mor åbnede salon Klippehjørnet i Ørum, som ikke havde nogen frisør på det tidspunkt, og her blev Anja udlært af uddannede frisørassistenter. 

I 1995 fik hun sit svendebrev, og så tog hun til København, hvor hun drev sin søsters salon, mens denne var på barsel. Siden fik hun job i en stor salon i Solrød, hvor hun flyttede til sammen med sin nuværende mand, Jesper, som hun havde mødt i mellemtiden.

– Det var nogle lærerige år, også på den hårde måde, men det var også her, jeg fandt ud af, at jeg ville have min egen forretning, fortæller Anja.

Tilbage til Ørum

Hun og Jesper flyttede til Ørum, hvor hun overtog Klippehjørnet fra sin mor.

Det er 25 år siden.

De første 10 år havde hun både elever og assistenter ansat i salonen.

– Det passede godt på det tidspunkt. I den periode fik jeg vores to piger, så det var godt med aflastning i salonen, også selvom jeg ikke holdt særlig lang barsel med nogle af børnene, husker Anja.

De sidste 15 år har hun imidlertid drevet salonen helt alene. Et bevidst valg , som hun ikke et øjeblik har fortrudt, fortæller hun.

– Det har været både spændende og lærerigt at have ansvar for ansatte og at uddanne elever; det giver et andet ‘drive’ i forretningen. Men jeg nyder virkelig at være alene nu. Der er mere ro på, både for mig og for kunderne, siger Anja, som altid kun har én kunde ad gangen.

– Det er meget vigtigt for mig, at jeg kan koncentrere mig om den enkelte kunde; og det betyder også, at der aldrig er ventetid hos mig, fortæller hun og tilføjer:

– Desuden giver det rum til at snakke mere åbent, og det er vigtigt, for som frisør bliver du ofte betroet mange personlige historier. Jeg plejer at sige, at jeg er jo ikke kun frisør; jeg er både parterapeut, psykolog og coach og alt muligt andet. Fordi man når faktisk at snakke om en del, og hvis folk føler sig trygge og har tillid, så åbner de mere op. Jeg er selv et meget åbent menneske, og det, tror jeg, folk fornemmer, siger Anja.

Familiesalon

Kunderne bliver da også ved med at komme igen – også fra en generation til den næste.

– Jeg har mange kunder, der er blevet klippet her, siden de var små, og som nu kommer med deres egne børn. Og jeg har unge, der er flyttet fra byen for at læse, men stadig tager hjem for at blive klippet her, fortæller Anja og fortsætter.

– Mange har jeg fulgt hele livet, og jeg føler, at mine kunder er min anden familie. Det er et kæmpe privilegium. Jeg har jo alle mulige forskellige slags kunder i alle aldre og flere generationer. Det er en rigtig familiesalon, og det synes jeg jo er fedt, fordi så er der heller ikke to dage, der er ens for mig. 

– Det er heller ikke det samme man taler om. Man snakker ikke om det samme med en på 18, som med en på 60. Og det kan også være en udfordring, fordi der er stor forskel på, hvordan folk skal klippes. Det er en svendeprøve hver dag, og man skal gøre sig umage hver dag. Det er måske også derfor jeg har kunderne i så mange år, lyder vurderingen.

Anja holder sig løbende opdateret gennem kurser og efteruddannelse med nye klippeteknikker, farve og hårprodukter for at kunne imødekomme ønsker fra kunderne, men på ét punkt er hun med egne ord ’gammeldags’. 

– Jeg har ikke online booking. Jeg vil simpelthen tale med kunden personligt for at finde ud af, hvad der skal ske, og hvor lang tid, der skal afsættes; især når det er nye kunder. Den personlige kontakt er vigtig, og så opstår der heller ikke ventetid. Desuden lægger jeg altid lige en buffer ind, så der kan blive tid til fx at lave bryn. Det er vigtigt for mig, at kunden føler sig i centrum, og det giver også mig en stor tilfredsstillelse ved mit arbejde, fortæller hun.

Fejring

Efter 25 år er Anja derfor også glad for at gå på arbejde hver dag.

 – Jeg føler mig meget privilegeret over, at jeg kan leve af det, jeg allerbedst kan lide at lave, og selvom jeg måske havde nogle andre tanker om, hvad jeg skulle være, da jeg var helt ung, så kan jeg mærke nu, at jeg et eller andet sted helt inderst, altid har vidst, at det var det her, jeg ville, smiler hun.

Jubilæet fejres hele uge 1, hvor man får 25 procent rabat på klipninger, der bestilles i løbet af ugen, og så kulminerer det med en stor reception i Ørum forsamlingshus i Tjelecenteret lørdag den 6. januar klokken 13 til 17, hvor Anja håber at se en masse af sine både tidligere og nuværende kunder

Flere generationer er kommet fast i Anja Andersen Domdals salon, Klippehjørnet, i Ørum. Foto: Gitte Hagsholm

 

Kommentarer