Debat og politik

Visioner og grundighed bag ny motorvej

Kristian Pihl Lorentzen. Arkivfoto

Debatindlæg af Kristian Pihl Lorentzen, Ans, MF for Venstre

De tre byrådsmedlemmer i Viborg Kommune, Marianne Gaardsdal (SF), Aksel Rosager Johansen (EL) og Stine Isaksen (ALT) har i et indlæg i Altinget Transport kaldt den nye motorvejsstrækning ved Viborg for ”eklatant sløseri”.

Det er naturligvis helt i orden, at de tre motorvejsfjendske debattører erklærer sig som modstandere af motorvejen. Det er i jo fin samklang med de tre partiers nærmest ideologiske modstand imod flere motorveje. Men filmen knækker, når de med skingert toneleje kalder den kommende motorvej for ”eklatant sløseri”.

Intet er mere forkert.

Jeg har haft fornøjelsen at deltage i kampen for ”Hærvejsmotorvejen” i mere end 20 år. Argumenterne for en ny parallelmotorvej på den jyske højderyg er mange og stærke. Der er brug for at fremtidssikre vejkapaciteten i Den Jyske Transportkorridor, der betjener rigtig mange af Danmark producerende virksomheder og deres medarbejdere, foruden transittrafik op gennem Jylland.

Det er ikke nok at udvide Østjyske Motorvej – kapaciteten her slipper op. Ikke mindst omkring flaskehalsene ved Vejlefjordbroen og Kolding. Når Hærvejsmotorvej er bygget helt færdig fra Haderslev i syd til Sønderup i nord vil kapaciteten og mobiliteten være fremtidssikret og der kommer en markant kortere transportvej til Tyskland og resten af Europa. Det er godt for klimaet, økonomien og konkurrenceevnen.

Dertil kommer, at Hærvejsmotorvejen vil medføre udvikling, jobskabelse og bosætning længere mod vest i Jylland, så det ikke kun er det fremadstormende østjyske bybånd, der har fuld damp på kedlerne.

Erfaringerne fra Silkeborg taler deres tydelige sprog. Efter åbningen af Silkeborgmotorvejen for knapt 10 år siden har Silkeborg Kommune oplevet en rivende positiv udvikling med solid erhvervsudvikling og tilflytning. Viborg Kommune og mange andre jyske kommuner vil komme til at nyde stor gavn af motorvejen, når den er bygget helt færdig.

Dertil kommer, at Hærvejsmotorvejen sikrer en hurtig og sikker vejforbindelse til den internationale lufthavn i Billund – til gavn for borgerne og erhvervslivet. Endelig vil Hærvejsmotorvejen styrke trafiksikkerheden og blive en vigtig færdselsåre for fremtidens grønne trafik.

Med hensyn til samfundsøkonomien, så er det korrekt, at etapen mellem Løvel og Klode Mølle isoleret set ikke har en god forrentning. Det har til gengæld den fuldt udbyggede motorvej fra nord til syd, der har en høj forretning på mere end 5 procent, fordi vi til den tid får den fulde trafikale effekt.

De tre debattører hæfter sig ved, at der blot er tale om en urentabel ”vejstump”. Men de overser – bevidst eller ubevidst – perspektivet om, at motorvejen naturligvis skal bygges helt færdig mellem Haderslev og Sønderup. Og sådan noget sker nødvendigvis i passende etaper i takt med, at finansiering kan findes.

Nu drejer det sig om at finde penge til at lukke hullerne mellem Klode Mølle og Give samt mellem Billund og Haderslev, så vi kommer videre og høster de store fordele i en fart. Med den fornødne politiske vilje og handlekraft kan hele motorvejen stå færdig senest i 2045.

Det skal også nævnes, at der er tale om et særdeles velbelyst og velgennemarbejdet projekt.

Debatten om motorvejen har raset i mange år i bedste demokratiske tradition. Dertil kommer grundige analyser og undersøgelser i regi af Vejdirektoratet, herunder en strategisk analyse, en forundersøgelse og en miljøkonsekvensvurdering.

Projektet står på et solidt fagligt grundlag, herunder også med hensyn til effekt på naboer, natur og miljø. Jeg vil derfor totalt afvise, at der skulle være tale om ”eklatant sløseri”.

Derimod er der tale om et visionært, solidt og nødvendigt anlægsprojekt, som vores samfund – nationalt og lokalt – får stor gavn i mange årtier frem.

 

Kommentarer