Viborg By

Viborgs nye teater revolutionerer scenekunsten

Den dobbelte Reumert-vinder, Jakob Tekla Jørgensen, står i spidsen for Viborgs nye teater, White Hole Theater. Foto: Louise Dybbro

Den dobbelte Reumert-vinder, Jakob Tekla Jørgensen, står i spidsen for teatret White Hole Theater, der kombinerer klassisk scenekunst med Viborg Kommunes styrkepositioner på animationsområdet. Fra 18. – 20. juni kan publikum opleve “Arnolds spådom” på Stænderpladsen i Viborg.

Traditionelt præsenterer et teater sine forestillinger i et fysisk rum foran et passivt publikum. Denne konstellation kommer White Hole Theater til at gøre op med. Viborgs nye teater vil nemlig kombinere den klassiske teateroplevelse med tre teknologidrevne fortællegreb – som samtidig repræsenterer strategiske indsatsområder i Viborg Kommune:

  • Virtual Reality, som sprænger publikums oplevelse af tid og sted
  • Animation, som skaber hidtil usete verdener og gør animerede figurer til effektive og troværdige fortællemarkører
  • Gaming, som forvandler det passive vidne til en aktiv deltager i fortællingen.

Der skabes dermed en innovativ hybrid mellem det fysiske teaterrum og en vifte af virtuelle verdener.

Nogle publikummer vil stadig befinde sig i det fysiske teaterrum, mens andre vil være til stede i det virtuelle rum. Nogle vil være statister i historien, der udspiller sig, mens andre får afgørende indflydelse på handlingens forløb.

Dobbelt Reumert-vinder i front

Det er Viborg Kommune, der i første omgang sætter projektet “White Hole Theater” i søen. Teatret bliver en del af ‘Viborg Visuals’, der samler animation med Viborg Kommunes øvrige visuelle satsninger som foto, film, XR og tegning i et helt nyt samarbejde på tværs af kultur, uddannelse og erhverv. På sigt er ambitionen, at teatret skal udvikle sig til et nyt egnsteater.

I spidsen for projektet står scenekunstnerisk udviklingskonsulent, Jakob Tekla Jørgensen, der fortæller om den nyskabende form.

– Hybriden mellem det fysiske og det digitale univers kaldes metaverset. Det er i dette metavers, at White Hole Theaters forestillinger udspiller sig.

Han er dobbelt Reumert-vinder og tidligere teaterchef på Teater Nordkraft i Aalborg, ligesom han har været bestyrelsesformand for den landsdækkende organisation Dansk Teater. Han forklarer videre.

– Hybridformatet gør det muligt at skabe scenekunst, som rummer helt nye elementer, der tilsammen vil definere og manifestere fremtidens dramatiske udtryk. Dermed bliver der sat en ny dagsorden for udviklingen af scenekunst, som forstår og omfavner de nye digitale formaters potentialer og særlige tiltrækningskraft.

Det første indblik i White Hole Theaters revolutionerende scenekunst kan fås til sommer, når “Arnolds spådom” bliver opført den 18. til 20. juni på Stænderpladsen i Viborg.

Det er en 10 minutter lang smagsprøve på den stort anlagte forestilling “3 Kings”, der får premiere i 2024. Samme år har White Hole Theater ambitioner om at blive egnsteater.

Viborgs kreative drivkraft er blevet endnu større

Med sin placering i Viborg vil White Hole Theater være en integreret del af byens højteknologiske og internationalt anerkendte animationsmiljø.

Samtidig har byen med det tidligere egnsteater Carte Blanche gennem mange år demonstreret, at man i Viborg har særligt flair for at skabe teater, der bryder ud af scenekunstens traditionelle rammer.

Satsningen på White Hole Theater ligger i naturlig forlængelse af Viborg Kommunes udnævnelse til UNESCO Creative City i kategorien Media Arts, som desuden tæller byer som Toronto, Lyon, Tel Aviv og Austin.

Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek, er stolt over etableringen af det innovative teater.

– Den kreative drivkraft var i forvejen markant i Viborg, men siden UNESCO-udnævnelsen er den blevet endnu større. Vi har i tiltagende grad kunnet mærke hvilken gennemslagskraft, vi har på den kreative front – både lokalt, nationalt og internationalt. I årtier har vi været på niveau med verdens allerbedste på animationsområdet, og det er med stolthed og spænding, at vi nu kaster os over denne revolution af scenekunsten.

Tilfredsstiller det moderne menneskes to store længsler

En vigtig ambition med White Hole Theater er at nå ud til nye målgrupper – og i særdeleshed de unge, som generelt er sværere at få i teatret end de ældre generationer.

– Med sine innovative virkemidler og teknologier vil White Hole Theater være scenekunst for disse digitalt indfødte borgere, udtaler Jakob Tekla Jørgensen.

De grafiske kræfter og interaktionsmuligheder, som nutidens computerteknologier rummer, vil også forstærke det, som han kalder scenekunstens vigtigste parameter:

– Publikums følelse af nærhed, som gør, at man føler sig opslugt i forestillingens univers – uanset hvor man fysisk befinder sig.

Samtidig vil White Hole Theater ifølge Jakob Tekla Jørgensen også tilfredsstille de to store længsler, som det moderne menneske har:

– Det gælder for det første længslen efter at være en del af et fællesskab omkring en stor begivenhed, der finder sted her og nu. Derudover gælder det længslen efter at kunne vælge sit eget perspektiv og føle sig som en aktiv del af handlingen, snarere end blot at være en passiv skikkelse i mængden.

Kommentarer