Viborgenserne vil have retromiljøer og digital detox
Det minimalistiske hvide køkken har længe været populært i Viborg, men nu vælger flere retrokøkkener. Derfor præsenterer Invita på Lundborgvej 3. og 4. marts en helt ny serie, der kombinerer nostalgi med det moderne.
Den nordiske designbølge med hvide køkkener har gået sin sejrsgang i mange viborgensiske hjem de seneste år, men nu ser det ud til, at der kommer andre impulser i køkkenvalget. I hvert fald er der en retrobølge i gang i køkkenbranchen, hvor det moderne bliver blandet med gamle stilarter.
Ifølge butikschef af Invita Køkkener i Viborg, Jan Larsen, afspejler de nye køkkenønsker en ændring i tidsånden, hvor viborgenserne fremover vil dyrke de nære relationer og sætte det digitale liv på standby efter behov. For eksempel, når vi er i køkkenet.
– Der er ved at ske en ændring i tidsånden, hvor vi vælger det digitale til i perioder og fra i andre. Vi dyrker gamle dyder og finder stor glæde i vores barndom og fortid. Blandt andet symboliseret ved populariteten af en tv-serie som Badehotellet, forklarer Jan Larsen.
Nyt og gammelt fusionerer
Invita introducerer nu en køkkenserie til tidens tendenser. Fusion hedder lanceringen, hvor lågerne er moderne eller klassiske og rammet ind, som man så det i 50’ernes lejlighedskøkkener eller det klassiske landkøkken. 3. og 4. marts vil der være mulighed for at se nærmere på det nye køkken, når butikken lancerer nyheden til åbent hus.
– Fusion giver mulighed for at mikse forskellige stilarter og blande låger med forskellige udtryk og farver for den sags skyld. Det er især de jordfarvede og grålige nuancer, der er særdeles interessante og oppe i tiden, siger Jan Larsen.
Analogt køkkenliv
Ifølge køkkenmanden er det især de købestærke generationer, der er i markedet for et nyt køkken, og de vil gerne have et ubekymret udtryk, som vækker gode minder fra deres unge dage.
– Et køkken skal naturligvis være moderne, men det skal også signalere noget simpelt. Vi dyrker det analoge liv i køkkenet midt i alt det digitale, der omgiver os. Især 60’er- og 70’er-generationerne vil gerne have referencer til en svunden tid, og det afspejler køkkenerne i dag. Samtidig er funktionalitet i højsædet nu, hvor køkkenet er et madværksted i modsætning til samtalekøkkenernes glansbillede, mener han.
Kommentarer