Viborg UNESCO Creative City inviterer alle børn og unge i Danmark til at tegne
I marts måned kan børn og unge deltage i den årlige, nationale tegnekampagne TegnHåb 2022. Emnet er tillid, og Viborg UNESCO Creative City håber, at kampagnen spreder sig ud over landets grænser.
Undersøgelser viser, at de fleste danske børn stopper med at tegne i løbet af tredje klasse. Det vil Viborg UNESCO Creative City gerne lave om på. Derfor inviterer vi til en årlig, national tegnekampagne, som skal være med til at sætte fokus på børn og unges kreativitet gennem tegninger og få de unge til at bevare tegnetroen.
TegnHåb 2022 handler om tillid
Den nationale TegnHåb-tegnekampagne 2022 starter 1. marts og løber måneden ud. Temaet i år er Tillid.
Børn og unge kan i kampagnen tegne og male individuelt eller som klasse/gruppe. Kampagnen henvender sig både til enkeltpersoner, børnehaver, skoler, kulturskoler og lignende.
Tegninger, der deltager i TegnHåb 2022, bliver efter kampagnen udstillet i forskellige formater lokalt i Viborg, i Danmark og forhåbentlig ude i verden.
Udvikler ny pædagogik
Over de kommende år vil Viborg UNESCO Creative City i forbindelse med den nationale tegnekampagne udvikle en særlig #TegnHåb-pædagogik, der:
Styrker børns generelle forestillingsevne og medvirker til at gøre dem til globale borgere
Styrker og stimulerer børn og unges håndværksmæssige tegnefærdigheder
Tilbyder materiale til børn omkring 3. klasse, som bidrager til, at de bliver ved med at tegne
Som matcher tiden og sætter motivation og inspiration I fokus
Undersøger hvordan tegninger kan leve videre i ny teknologi, spil, film, animation og VR
33 lande deltog i 2021
I 2021 stod Viborg UNESCO Creative City bag tegnekampagnen TegnHåb 2021. Kampagnen blev en stor, national succes og endte også langt ud over Danmarks grænser.
Tusindvis af børn fra 33 lande tegnede med, da Viborg og resten af Danmarks tegnede Håb for Coronakrisens børn i forbindelse med Danmarks Indsamling i februar 2021.
TegnHåb-kampagnen har vundet en række fornemme internationale priser, og tegningerne har være udstillet på Statens Museum for Kunst samt i bl.a. England og Kina. Kampagnen fik også stor international medieomtale.
Efter den store succes med TegnHåb-kampagnen sidste år, besluttede holdet bag at gøre den til en årlig tilbagevendende begivenhed med udgangspunkt i Viborgs styrkeposition i forhold til at tegne og for at bevare børn og unges tegnelyst.
Også i 2022 forventer vi, at TegnHåb rækker ud over Danmarks grænser, da der på forhånd er fuld opbakning fra vores øvrige Creative Cities-partnerbyer og Unesco Head Quater i Paris.
Læs mere om TegnHåb 2022. Her kan interesserede også uploade tegninger til fra den 1. marts.
Holdet bag TegnHåb
Bag den nationale tegnekampagne står en række aktører i Viborg UNESCO Creative City:
Viborg Kommune, The Animation Workshop – VIA University College, Viborg Visuals, Kulturskolen Viborg.
Med til at sprede kampagnen hjælper en række partnerskaber som f.eks. Viborgs internationale UNESCO-byer. I Danmark hjælper partnerskaberne “Landsforeningen Børn, Kunst & Billeder,” “Danske Tegneserieskabere” og det danske netværk for “Den Åbne Skole.”
Kommentarer