Viborg By

Stort behov for udvikling af jernbanenettet omkring Viborg

Arkivfoto

Trafikplanen for den statslige jernbane 2017 – 2032, der nu er i høring, præsenterer de statslige initiativer på jernbanen og rammerne for denne trafik. Den giver også et overblik over vedtagne projekter og den formodede udvikling i togbetjeningen og passagerprognoser på 5, 10 og 15 års sigt.

Den behandler således mulighederne for udvikling på det meste af jernbanenettet i Danmark. Det er forvaltningens vurdering, at banestrækningen Aarhus – Langå – Viborg – Skive – Struer bliver nedprioriteret set i forhold til andre sidebaner til det overordnede jernbanenet, der forløber mellem København og Aalborg og Kolding i Jylland.

Det sker, selv om det i passagertallene i rapporten ser ud til, at der er mindst lige så mange passagerer på strækningen Langå – Viborg (2.500 passagerer på hverdage), som der er på strækningen Vejle – Herning (2.100 passagerer på hverdage) og strækningen Holstebro – Herning (2.400 passagerer på hverdage).

Reduktion af rejsetiden

Banen betragtes i Viborg Kommunes trafikplan som en vigtig del af den samlede infrastruktur. En vækst i passagertallet på strækningen mellem Viborg og Aarhus forudsætter, at rejsetiden reduceres, således at rejsetiden med tog bliver lavere end med bil. Især forholdene ved Langå er medvirkende til lange rejsetider mod Aarhus og videre til København. Her vil en shunt (nyt togtracé udenom Langå) betyde en væsentlig reduktion i rejsetiden og komme på et rimeligt niveau svarende til rejsetider på andre lignende strækninger.

Derudover foreslår forvaltningen, at der i den endelig plan lægges op til at der på anden vis ses på, om der kan reduceres i rejsetiden mellem Viborg og Aarhus. I første omgang vil en hastighedsforøgelse fra 120 km/t til 140 km/t kunne give en reduktion i rejsetiden uden de helt store investeringer. Endelig bør der for visse afgange etableres togstop ved en genåbning af stationen i Sparkær vest for Viborg.

Der er således et stort behov for en god sammenhæng i infrastrukturen mellem Aarhus og Viborg til gavn for begge byer, og Staten bør have et markant større fokus på at forbedre banen mellem Aarhus og Viborg.

I trafikplanen for den statslige jernbane er der ikke angivet, hvor lang rejsetiden er mellem København og Viborg – måske fordi den i dag virker urealistisk lang (rejsetiden mellem København og Viborg er 2:49 + 1:15 + ventetid i Aarhus svarende til 4:15). Den bør kunne reduceres til 3:29, så den kommer til at ligne rejsetiden mellem København og Herning, som er 3:04, eller rejsetiden mellem Randers og København, som er 3:27.

Nye tiltag giver bedre banebetjening

Viborg Kommune har i løbet af 2017 fået udarbejdet en analyse om perspektiver i en bedre banebetjening af hele Viborg Kommune, der netop har haft fokus på en bedre banebetjening af Kommunen, herunder også en bedre nærbanetrafik, der kan betyde flere standsningssteder og flere tog med attraktive forbindelser internt i Kommunen og til Aarhus og intercitytogene. Byrådet behandlede senest sagen i sit møde den 30. august 2017.

Samlet set er der således behov for, at banestrækningen mellem Aarhus og Viborg forbedres. Viborgbanen bør ses som en potentiel nærbane til Aarhus, der kan udbygges i etaper, som det er sket andre steder i landet med stor succes. Det kan ske med følgende tiltag:

  • Iværksættelse af en VVM- undersøgelse for udbygning af sidebanen Aarhus – Viborg – Struer.
  • Hastighedsopgradering på hele eller dele af strækningen til 140 km/t.
  • Genåbning af Sparkær Station, således der på visse afgange kan standses i byen, herunder bør det undersøges om frekvensen kan forøges uden det går udover rejsetiden mod Aarhus.
  • Anlæggelse af en shuntforbindelse uden om Langå Station, hvor alle tog til/fra Viborg i dag skel skifte køreretning. En forbedring, der vil give en rejsetidsbesparelse på 7-8 minutter, idet både standsning og førerrumsskift kan spares.
  • Udretning og etablering af dobbeltspor på strækningen mellem Langå og Rødkærsbro

Forvaltningen vurderer, at en hurtig togforbindelse mod Aarhus og gode forbindelser videre herfra mod København har et stort potentiale med hensyn til at øge passagertal på strækningen, idet Viborg by udgør en købstad med godt 40.000 indbyggere og 96.000 indbyggere i hele Kommunen.

Kommentarer