Viborg By

Ny borgervejleder i Viborg Kommune

Anja Lund Madsen er fra mandag 2. august ny borgervejleder i Viborg Kommune. Foto: Viborg Kommune

Fra 2. august 2021 hedder Viborg Kommunes borgervejleder Anja Lund Madsen, og hun glæder sig til at være kommunal GPS for borgere og virksomheder.

Den nye borgervejleder kommer fra et job som borgerservicemedarbejder hos Ikast-Brande Kommune og afløser borgervejleder Maja Højgaard, som har fået nyt job i Viborg Kommunes stabs- og byrådssekretariat.

Den helt rigtige

Anja Lund Madsen får kontortid både i Borgerservice på Viborg Rådhus og på Hovedbiblioteket i Viborg. Biblioteks- og borgerservicechef, Britta Thuun-Petersen, glæder sig til at byde hende velkommen og siger i den forbindelse:

– I ansættelsesudvalget var vi alle enige om, at Anja er den helt rigtige til jobbet. Det kan være svært at afkode og navigere i det kommunale system, så hendes fornemste opgave bliver at hjælpe borgere og virksomheder med at finde vej gennem systemet. Den opgave, er jeg sikker på, er hun med sine 20 års kommunale erfaring den rette til.

Borgervejledning blev etableret som et gratis tilbud i Viborg Kommune i 2016, og tilbuddet om hjælp til eksempelvis at forstå breve, klagevejledninger eller andre informationer fra kommunen er fortsat efterspurgt.

GPS i det kommunale system

Anja Lund Madsen glæder sig til at komme i gang med nye udfordringer.

– For mig handler det om at hjælpe borgeren med at få overblik over sin situation. Ofte er der flere forskellige kommunale instanser involveret i en sag, og det kan være svært at vide, hvem man skal kontakte i hvilke situationer. Jeg kan ikke beslutte, hvad der skal ske i borgerens sag, men jeg kan forklare sammenhængen og vise vej i systemet. Man kan sige, at jeg er borgernes kommunale GPS, siger hun.

Den nye borgervejleder kan træffes fysisk, telefonisk og online mandage på hovedbiblioteket klokken 10 til 15.30, og på rådhuset tirsdage klokken 8 til 13.30 og torsdage klokken 12 til 17.

Hvad er borgervejledning?

Borgervejledning er et gratis tilbud til borgere og virksomheder i Viborg Kommune.

Formålet er at formidle kontakt og styrke dialogen mellem dig og de forskellige afdelinger i kommunen.

Du har mulighed for at henvende dig, hvis du oplever, at det er svært at finde rundt i reglerne og vores system. Du kan også henvende dig, hvis du har brug for hjælp til at forstå information eller afgørelser fra os. Eller hvis du ønsker vejledning om dine klagemuligheder.

Borgervejlederen kan desuden hjælpe dig med at skabe sammenhæng og overblik over dine sager.

Borgervejlederen er dit bindeled til Viborg Kommune.

Kommentarer