Debat og politik

Motorvejen og støj

Eksisterende forhold og visualisering af Nørreådalen hvor den nye landskabsbro krydser det bevaringsværdige landskab ved det brede, åbne dalstrøg omkring Nørreå. Ses mod vest med Tapdrup i baggrunden. Visualisering: Vejdirektoratet

Debatindlæg af Michael Hildebrandt, Kjellerupvej 14, 8800 Viborg

Høringsperioden, hvor vi borgere kan give vores besyv med, er nu vel overstået. Milljøkonsekvensvurderingens resultater – Vejdirektoratets (VD) grundige analyser – blev os forelagt, hvorefter høringssvar har kunnet indsendes af borgerne.

I høringsperioden har vi med interesse kunnet læse, ”Resumé af miljøkonsekvensvurdering” fra VD. Ligeledes har VDs hjemmeside med ”spændende” visualiseringer, støjkort og meget andet godt, kunnet underholde den videnbegærlige borger, der med stor fryd har surfet rundt i informationerne.

På hjemmesiden er der et såkaldt støjkort, hvor man kan se motorvejens støjpåvirkning.

Her kan man se at I Sdr. Rind (øst for Viborg), er en temmelig stor del af husene, der udsættes for 53 til 58 dB. Denne del af Sdr. Rind vil altså tydeligt påføres meget støj fra en øst-om-Viborg-ført motorvej.

Men hvilken støjpåvirkning er der mon i resten af Sdr. Rind, som ligger lidt længere væk fra motorvejen ? Og hvad med tre andre byer der ligger i Møllehøj skoledistrikt, og som også ligger meget tæt på motorvejen: Rindsholm, Vinkel og Tapdrup? Alt dette kan ikke ses i støjkortet!

Ved at ringe til VD, kunne den venlige medarbejder kaste yderligere lys på tingene: VD’s støjmodel ser kun på støj i op til ca. 500 m’s afstand fra motorvejen. De angivne støj niveauer er gennemsnits, og kan på en given dag være mere eller mindre støjende, afhængigt af vindretning, luftfugtighed mv.

Slag på tasken vil resten af Sdr. Rind – borgerne, som bor længere væk end ca. 500 m og op til ca. 1.000 m fra motorvejen, ifl. medarbejderen, blive ramt af støj på mellem 48 og 53 dB.

Dette vil derfor også ca. være tilfældet for Rindsholm, Vinkel og Tapdrup.

Dette støjniveau er en del højere end den ”normale” støj på ca. 42 dB. Og da ganske få dB svarer til en fordobling af lydstyrken, bliver der tale om en kraftig stigning i støjniveauet i alle de fire byer.

Denne konstante kværnende støj fra en alt for tæt liggende motorvej vil være meget uacceptabelt for familierne i de fire byer – og særligt hårdt ramt bliver det sydøstlige Sdr. Rind. Det er i realiteten derfor flere hundrede familier, der rammes af generende støj!

Der er dog næppe lydhørhed fra myndighederne om, at lave ordentlig støjbekæmpelse, som man fx ville i Silkeborg, hvor bl.a. motorvejen blev gravet ned. Men ved Silkeborg var der jo også tale om flere tusind berørte.

Nej, her ved Viborg er det lige omvendt; fx i Faldborgdalen, ved Rindsholm, er den østomførte motorvej hævet mange meter op på en høj jordvold tværs over dalen og fortsætter godt op, for at kunne komme over rute 26. Således kan motorvejsstøjen brede sig uhindret over store afstande, samtidigt med at det visuelle indtryk hen gennem dalen bliver totalt ødelagt.

Bekostelig støjbekæmpelse skal vi altså ikke forvente – specielt ikke når projekterne i forvejen er blevet reducerede i omkostninger, mhp. at komme nærmere ned mod den økonomiske ramme, som fastsat i Infrastrukturplan 2035.

Den eneste effektive støjbekæmpelse er, i logisk konsekvens heraf, helt at undgå en motorvej forbi byerne; Sdr. Rind, Rindsholm, Vinkel og Tapdrup. Derfor: Et meget kraftigt NEJ TAK til motorvej øst om Viborg.

 

Kommentarer