Bjerringbro

Mercantec og Grundfos med i kampagnedag for “kloge hænder”

I morgen onsdag den 5. april åbner 20 virksomheder over hele landet og erhvervsskoler dørene for 7. og 8. klasseelever og giver dem indblik i mulighederne med en erhvervsuddannelse – heriblandt Mercantec i Viborg og Grundfos i Bjerringbro. 

På Grundfos skal eleverne ”I lommen på en lærling” hos plastmagere og automatikteknikere” – et koncept, som Grundfos har udviklet sammen med en af de lokale skoler i Bjerringbro, Bøgeskovskolen, Hvert år sender skolen 25 procent (cirka 15 elever) af sin årgang over til Grundfos, hvor de følger en lærling i en dag.

Byg en bro på Mercantec

Mercantec åbner dørene for 152 elever syv forskellige skoler (Bøgeskovskolen, Egeskovskolen, Randers Realskole, Friskolen Viborg, Hammershøj Skole, Nordre Skole, Houlkær Skole) og viser, hvordan man som student og faglært “EUX” får en alsidig ungdomsuddannelse. Eleverne har valgt én af seks udbudte mulige kombinationer. På dagen møder de elever fra EUX, der fortæller om studiet. Sammen med disse rollemodeller laver eleverne opgaver, som viser, hvad man kan bruge uddannelsen til. Eleverne kommer blandt andet til at regne på og bygge en bro som mini-ingeniør, 3D-printe, programmere og arbejde med it, el-biler og kigge nærmere på brød og kemiske forudsætninger samt programmere elektroniske kredsløb.

Jet-Net.dk – drevet fra Naturvidenskabernes Hus

Jet-Net.dk, der er et netværk for skole-virksomhedssamarbejde, arrangerer dagen. Netværket, der har Danfoss, Grundfos, Coloplast, Novozymes og Microsoft som kernemedlemmer, tæller 80 virksomheder og lige så mange grundskoler og gymnasier. Pressen er velkommen.

Med de nuværende regler skal Ungdommens Uddannelsesvejledning kun vejlede de 20 procent mindst uddannelsesparate elever. Det betyder, at 80 procent af eleverne er overladt til tilfældig vejledning af lærere, forældre og andre i deres omgangskreds. Mange lærere og forældre har meget lidt viden om jobmulighederne med en erhvervsuddannelse. Samarbejdet med virksomheder yder derfor et væsentligt bidrag til uddannelsesvejledningen, siger Nanna Seidelin direktør for non-profit organisationen Naturvidenskabernes Hus, der driver det landsdækkende netværk Jet-Net.dk.

Ikke nok med en rundvisning og en sodavand

Forskning viser, at mødet med rollemodeller og konkrete billeder på karrieremuligheder gør undervisningen mere motiverende og appellerende for flere elevtyper. Erfaringen fra Jet-Net.dk er, at eleverne er mere motiverede for at engagere sig i undervisningen, når det er virksomhedsmedarbejdere, som underviser. Hos virksomhederne får eleverne inspirerende og motiverende sanseoplevelser og ser flere jobmuligheder, mens de får dannet deres egne billeder.

– For at både elever og lærere kan få udbytte af samarbejdet med virksomheden, er det vigtigt, at eleverne får mulighed for at tale med virksomhedens medarbejdere om deres job og uddannelse og arbejde med virksomhedsrelaterede opgaver, som er koblet til den faglige undervisning. Det er med andre ord ikke tilstrækkeligt, at elever og lærere besøger virksomheden og får en rundvisning og en sodavand, siger Nanna Seidelin.

 

Kommentarer