Lovlig kompensation til naboer ved VE-anlæg i modsætning til særaftaler. Hvad er forskellen?
Debatindlæg af Nancy Knudsen, Elisabeth og Hans T. Lund, Bent Kiertzner, Jette og Niels Cleemann, Sine Claudell, Lene Hove, Orla Anthonsen, Eskild Keller og Georg Sluyterman,Tjele.
I december 2024 var der en udtalelse fra Kurt Mosgaard (V), næstformand for Klima og Miljøudvalget, Viborg Kommune til Viborg folkeblad i forbindelse med solcellepark ved Karup by, hvor kommentaren faldt med hensyn til ’en rimelig kompensation’ – Jeg kan ikke sige, hvor grænserne går.
Herefter følger fra Camilla Holbech (CH), direktør for vedvarende energi hos Green Power Denmark (GPD) et læserbrev under overskriften – Grænserne er klare. Og Viborg skal passe på ikke at overtræde dem.
CH beskriver de krav, loven og staten har fastsat, dels mht. kompensation til naboer samt midler til grøn pulje. CH beskriver også, at Ankestyrelsen, der vurderer om en kommunes beslutning er inden for lovens rammer, har haft flere kommuner i søgelyset pga. kommunernes særkrav, som ikke følger lovgivningen. Der nævnes kun Tønder Kommune i læserbrevet. Det følger af Ankestyrelsens redegørelse 12. juni 2024 (kan hentes på internettet) at GPD var blevet bedt om en beskrivelse af alle særaftaler. Det bemærkes, at særaftalen fra Viborg Kommune er grundig belyst.
I projektbeskrivelsen Viborg Go Green fra BioCirc er der beskrevet i Viborgs fondskonstruktion, at kommunalbestyrelsen giver lokalplangodkendelse til en opstiller, der som modydelse overfører penge til en almennyttig fond, kommunalbestyrelsen udpeger ledelsen af. Fonden bygger anlægsaktiver såsom sportshaller, der tilbageføres til kommunens ejerskab (antageligvis) uden om kommunens anlægsloft.
Udover denne særaftale har byrådet vedtaget en anden særaftale om medejerskab. Begge nævnte særaftaler er vedtaget af Viborg Byråd 22. juni 2022.
BioCirc har 21. august 2024 på et borgermøde i Ørum tilbudt en anden særaftale, som findes på en præsentation på kommunens hjemmeside. Der tilbydes gratis/billig strøm til naboer til VE anlæg.
I et høringssvar til miljørapporten om opstilling af solceller og vindmøller ved Sjørring 16. november 2024, er Viborg Kommune gjort opmærksom på fra borgergruppen med denne ugyldige praksis af særaftaler, som inddrages i planlægningen af VE-anlæg.
Ankestyrelsens har sendt deres redegørelse videre til Plan- og Landdistriktsstyrelsen (PLST), som medførte en vejledning til kommunerne om planlægning for solceller i det åbne land, når der er pligt til at udføre en lokalplan. Det er denne skrivelse CH fra GPD resumerer i læserbrevet, hvor hverken embedsmænd eller politikere må planlægge andet end med jordarealer i fht. Planloven, jf. afsnit 2. Der må ikke planlægges med særaftaler.
Denne vejledende skrivelse fra PLST er sendt i høring til alle landets kommuner i efteråret 2024. Høringen er afsluttet, men der er ikke ændret på indholdet, og særaftaler er ugyldige. Vejledningen har været i arkivet i Viborg Kommune siden oktober 2024. KM har således taget beslutninger på ugyldigt grundlag, og det startede 22. juni 2022, men er ikke blevet stoppet fra efteråret 2024.
I et senere læserbrev fra Kurt Mosgaard – Svar på tiltale. Grænserne er klare – er den altruistiske holdning til stede, og det er rigtig fint. Men særaftaler er ugyldige, og som CH fra GPD skriver i læserbrevet – Hvis Viborg trækker uhjemlede (ugyldige) særkrav ned over projektet, der afsporer den planlægningsmæssige tilladelse, risikerer denne lokale værdiskabelse at lide skibbrud sammen med projektet.
Indtil nu har alle VE projekter i Viborg Kommune haft særaftaler med ind over planprocessen udfærdiget af embedsmænd og vedtaget af et flertal af byrådspolitikere. I løbet af 2024 er flere politikere dog gået imod energiparkerne, så de vedtager ikke ugyldige beslutninger længere.
Aktuelt kan oplyses, at Planklagenævnet har fået en klage over disse særaftaler i Viborg Kommune, som ligger til behandling.
Kommentarer