Kommunen undersøger, om sårbare borgere er tilfredse med tilbuddene
Cirka 1.500 sårbare borgere på socialområdet i Viborg Kommune har modtaget et spørgeskema, der skal undersøge deres tilfredshed med det tilbud og den service, som de modtager.
Hvad synes du om dit botilbud – hvad er godt, og hvad kunne være bedre? Snakker medarbejderne med dig på en ordentlig måde? Får du støtte nok af medarbejderne til at holde kontakten med din familie og dine venner? Får du støtte af medarbejderne til de ting, som du synes, er vigtige i hverdagen?
Sådan lyder et udpluk at de spørgsmål, som alle borgere i Viborg Kommune, der er tilknyttet botilbud, bostøtte og/eller et aktivitetstilbud har fået tilsendt, og som de besvarer anonymt.
Det er første gang Viborg Kommune laver en systematisk og struktureret brugertilfredshedsundersøgelse på socialområdet.
– Vi ønsker at undersøge tilfredsheden hos borgerne, så vi får direkte viden, om de tilbud, vi har, også lever op til borgernes og vores egne forventninger. Vi kan samtidigt bruge besvarelserne til at udvikle og kvalitetssikre vores tilbud på socialområdet, siger Stine Damborg (K), formand for Social- og Sundhedsudvalget i Viborg Kommune.
Planen er at gentage tilfredshedsundersøgelsen med mellemrum, så det bliver muligt at sammenligne udviklingen på området.
Digital og overskuelig
Selve spørgeskemaet har borgerne modtaget i deres digitale postkasse. Borgere, der er fritaget for digital post, kan få hjælp og støtte af medarbejdere til at besvare spørgsmålene. Andre beder måske om hjælp fra familie og venner, hvis de ønsker at deltage.
Der er 14 spørgsmål i spørgeskemaet, og de er alle skrevet i et letforståeligt sprog. Svarmulighederne er også overskuelige, så håbet er, at så mange som muligt deltager.
– Vi ønsker at skabe tilbud, som gør borgerne tilfredse og opfylder de behov, de har. Derfor er jeg glad for, at vi nu spørger vores borgere direkte om, hvor tilfredse de er med vores tilbud. Jeg er spændt på at se resultaterne og håber selvfølgelig på, at tilfredsheden er stor. Men skulle vi få kritiske svar tilbage, og viser det sig, at nogle borgere er utilfredse med vores tilbud, så vil vi naturligvis handle på det. Det kan vi kun forandre, hvis vi ved det, og det er jo netop derfor, vi spørger dem, fortæller Morten Kurth, socialchef i Viborg Kommune.
Resultaterne af undersøgelsen forventes at være klar i løbet af foråret.
Kommentarer