Viborg By

Kollektiv trafik

Læserindlæg af Birthe Harritz. Socialdemokratisk byrådsmedlem.

I Teknisk Udvalg har vi for tiden meget fokus på kollektiv trafik. For det første fordi vi skal forholde os til kommunens trafikplan, og for det andet fordi der til stadighed er vækst i kommunen. Dertil kommer, at midttrafik fra 2021 vil gennemføre besparelse på en 3 – 4 millioner kr. på det regionale rutenet.

Trafikplanen har 4 fokusområder, nemlig forbedret togbetjening, tilpasset bybusnet, forbedret busbetjening af vigtige rejsemål samt afprøvning af nye former for kollektiv transport i landdistrikter.

Togbetjeningen sorterer ikke under kommunen, men vi undlader selvfølgelig ikke at fremkomme med ønsker om en forbedret togbetjening til Banedanmark.

I takt med at kommunen laver store udstykningsområder, som f.eks. Arnbjerg tæt ved Søndersø og det kommende Taphede ved Spangsdal, har vi i sinde at udvide bybusnettet.

Det er svært at have en dækkende busbetjening i tyndtbefolkede landdistrikter, men det betyder jo ikke, at dem, der bor der, skal afskæres for at komme frem til uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser, indkøb osv. og så er det godt, at der udover de almindelige busser tilbydes forskellige ordninger indenfor flextrafik.

Der er flextur, flexbus, plustur, handicapkørsel og patientkørsel.

Handicapkørsel og patientkørsel er vist kendt af de fleste, så jeg vil begrænse mig til at ridse de tre andre kørselsformer op.

Flextur. Kørsel fra adresse til adresse, bruges mest af ældre til fritidsformål.

Flexbus. Kører kun hvis den bestilles og i Viborg kommune kører den udelukkende til Midtjyllands Lufthavn.

Plustur. Kørsel fra adresse til kollektiv trafikknudepunkt, hvor man så skal benytte bus eller tog, turen kan evt. slutte med endnu en plustur.

Ud over at tilbyde forskellige flexture er der for tiden gang i forsøg med delebusser og delebiler flere steder i kommunen. Jeg er meget spændt på at se, hvordan de forsøg spænder af, og jeg håber på positive tilbagemeldinger. Hvis delebusser og delebiler kan være med til at dække nogle kørselsbehov, vil meget være opnået.

Til trods for at udvidelsen af bybussystemet og Regionens lukning af nogle ruter vil give øgede udgifter, så håber jeg, at jeg sammen med de andre i Teknisk Udvalg kan være med til at finde dækning af udgifterne og tilbyde en kollektiv trafik, der fungerer så godt, at flere vil tage bussen frem for at køre i egen bil.

Det vil kunne mindske antallet af biler på veje og i byer og samtidig være en gevinst for miljøet.

Kommentarer