Hammershøj

Hammershøj skole fejrede jubilæum med tidsrejse gennem 50 år

Se billedserie Elever i indskolingen havde arbejdet med at lave påklædningsdukker som tema i emneugen, hvor Hammershøj skoles 50 års jubilæum blev markeret med en tidsrejse gennem fem årtier. Foto: Gitte Hagsholm

50 års jubilæet på Hammershøj skole skulle have været fejret med pomp og pragt, men en corona-virus forpurrede de planer. I stedet har skolens elever markeret det runde hjørne med en spændende tidsrejse gennem 50 år.

Da man i 2010 fejrede 40-året for åbningen af Hammershøj Centralskole, som den hed fra starten, skete det med en stor fest i Hammershøjhallen med flere hundrede elever fra alle årgange siden starten i 1970.

Noget lignende var oprindeligt tanken i år, hvor skolen, som i dag har fået det mere mundrette navn, Hammershøj skole, kan fejre 50 års jubilæum.

– Vi havde en arbejdsgruppe, der stod for planlægningen, men allerede i marts, da alting lukkede ned, besluttede vi at parkere det projekt, fortæller Jesper Østergaard Hoberg, souschef ved skolen.

– Senere overvejede vi at lave en reception uden for på skolens arealer, men som udviklingen med coronavirus har været, så besluttede vi også at droppe det, tilføjer han.

Tidsrejse fra 1970 til 2020

I stedet valgte man at lade eleverne markere jubilæet gennem en temauge op til efterårsferien. Her arbejdede de forskellige klassetrin med temaer som biler, infrastruktur, legetøj, børne-TV, undervisning, kost, ungdomskultur og nyheder med mere. Altsammen ud fra et lokalt perspektiv.

Fra mandag til torsdag knoklede eleverne løs med deres emner, som mundede ud i et produkt, der blev til en udstilling omkring på skolen torsdag over middag, hvor alle klasserne på skift kom rundt og så resultatet af hinandens arbejde.

Det var en spændende proces for både elever og lærere, som måtte dykke ned i gamle arkiver – og for lærernes vedkommende hukommelsen – for at finde inspiration til og viden om ‘gamle dage’.

En skole i udvikling

Hammershøj skole har gennem årene været udfordret på flere områder, men gennem de seneste 10 år har

skolen været præget af en positiv udvikling, som blandt andet har betydet en større søgning til skolen. I dag har skolen 225 elever mod 185 for blot fem år siden.

– Vi har blandt andet et stort mellemtrin. Især på fjerde årgang, hvor vi nu har to spor. Det er meget positivt, for det betyder, at vi har flere børn, der fortsætter i udskolingen, vurderer Jesper Østergaard Hoberg.

Hammershøj skole har også gjort fremskridt i indskolingen, hvor man for flere år siden og som eneste skole i Viborg Kommune indførte rullende skolestart, som betyder, at nye elever bliver ‘rullet’ ind i skolen efter fødselsdag og vurdering af skoleparathed. En metode som deler vandene inden for skoleledelse og pædagogik, men som Hammershøj skole har haft meget gode erfaringer med, lyder det fra souschefen.

Den store udfordring for Hammershøj skole i dag er at holde på udskolingseleverne.

– Mange unge tager på efterskole allerede fra 8. klasse, og andre vælger privatskoler. Men vi tror på, at vi har skabt en kultur omkring Hammershøj skole, som gør, at de unge vælger vores skole til, siger Jesper Østergaard Hoberg.

Lokalt netværk

For nogle år siden tog skolen initiativ til et samarbejde med lokalområdets erhvervs- og foreningsliv.

– Filosofien er, at vi jo har en fælles interesse i, at give vores unge nogle gode vilkår i lokalområdet. Derfor startede vi et netværk op med lokale virksomheder, som både kan tilbyde praktikpladser til de unge, men som også byder ind med sponsorater, så vi har råd til at sende de store elever på nogle spændende studierejser.

Lige nu er 17 lokale virksomheder med i netværket, der mødes omkring seks gange om året.

Lokale foreninger har også lavet samarbejde med Hammershøj skole for at fastholde de unge i lokalområdet. Senest har spejderne i Hammershøj fået penge fra Friluftsrådet til klatreudstyr og en mobil esse, som både spejdere og elever på skolen har glæde af.

Kommentarer