Et byrum med charme – men hvad med sikkerheden?

Af Birthe Harritz, Velfærdsdemokraterne
Som medlem af Teknisk Udvalg i Viborg glæder det mig at se resultatet af renoveringen af Kompagnistræde og den nederste del af Sct. Mathiasgade. Det er blevet rigtig flot og er udført med stor respekt for stilen i den gamle bydel. Det skaber liv og atmosfære i midtbyen – præcis som vi ønskede det.
Men midt i glæden er der også en bekymring: trafikken.
Gaderne er smalle og levner næsten ingen plads til de bløde trafikanter – fodgængere, cyklister, ældre med rollator og børnefamilier. Det skaber utryghed, og jeg har derfor taget sagen op i Teknisk Udvalg flere gange.
Senest havde vi den på dagsordenen igen – denne gang i forlængelse af politiets udmelding om hastighedsbegrænsninger. For selvom strækningen fra Sct. Hansgade, hen over torvet og til enden af Sct. Mathiasgade, er skiltet som gågade, så må man – tro det eller ej – køre op til 50 km/t.
Det hænger ganske enkelt ikke sammen.
Gående har fortrinsret i en gågade, men det er tydeligvis ikke alle, der ved det – og i gader så smalle som disse, hvor mange færdes til fods, bør vi tage sikkerheden langt mere alvorligt.
Derfor mener jeg, at det eneste rigtige ville være at lukke for kørende trafik i Sct. Hans Gade og ned over Nytorv – med undtagelse af fx handicapkøretøjer og redningskøretøjer – ikke mindst af hensyn til de bløde trafikanter.
Og faktisk vil det ikke kun øge sikkerheden – det vil også forbedre selve oplevelsen af at færdes i byen. Uden biler bliver det både tryggere og mere behageligt at gå på indkøb, slentre mellem butikkerne eller nyde en kop kaffe på torvet. Det vil styrke midtbyen som et attraktivt og levende handelsområde.
Det handler ikke kun om skilte, men om at skabe et byrum, hvor alle kan færdes trygt og med lyst til at opholde sig.
Kommentarer