Debat og politik

Eftertanke fra skolepolitisk debatmøde…

Debatindlæg af Elo Nielsen, Kandidat til kommunalbestyrelsen for SF.

…Efter et skolepolitisk møde af den vanskelige slags i aftes. De samlede skolebestyrelser i Viborg Kommune havde inviteret til skolepolitisk valgmøde i aftes i auditoriet på Viborg Ungdomsskole. Et rigtig godt initiativ, da ”Skolen” jo er en af kommunens vigtigste ansvarsområder. Et område der bestemt kan håndteres og prioriteres anderledes og bedre.

Men formen med 11 kandidater og 150 engagerede vælgere er en vanskelig og lidt tung sag, at være
i. Det er svært tale om en ”debat”, når mødet udelukkende består af enkeltstående statements…. og
fuldstændig mangler fælles refleksion og eftertanke.

Jeg har tænkt meget efter hjemkomsten og føler, at jeg har brug for at nuancere debatten lidt ……
Jeg mener at en central pointe i skoledebatten skal være at fokusere på indholdet og dermed på hvordan kerneopgaven (undervisningsopgaven) løses. Det er nemlig det, det handler om!

Det skal sikres at skolereformens (lovens) intentioner om at sætte en anden undervisning på banen,
der ikke blot består af ”mere af det samme” bliver taget alvorligt. Der er ikke brug for mere “røv til
bænk”, det er der nemlig nok af.

Hovedopgaven med at sikre læring og udvikling for alle børn er jo ikke lykkes – 15% af en årgang gennemfører fortsat ikke en ungdomsuddannelse, og flere af gruppen kan pga manglende faglige kvalifikationer slet ikke optages på en ungdomsuddannelse. Disse unge er måske en del af den store
gruppe på ca 2000 unge, der findes i Viborg kommune, og som ikke er i gang med uddannelse eller
er i arbejde, og som må kræve handling af såvel den siddende som den kommende kommunalbestyrelse.

Derfor skal der skrues på andre håndtag i skolen. Fokus skal være på udvikling af undervisningspraksis. Måske skal “klassen” ikke være det eneste sted, hvor undervisningen foregår? Vi skal inddrage skoler, lærere og pædagoger i udviklingen af Viborgs udgave af Folkets Skole. Og der skal selvfølgelig være ressourcer til forberedelse og til møder med nødvendig kollegial sparring.

Viborg kommune er fortsat en af de kommuner i landet, som bruger færrest penge pr. elev. Så der ér
noget at komme efter! Der er flere forhold i skolevæsenet, der trænger til et løft, f.eks. nogle af de specialpædagogiske støtteforanstaltninger omkring læsning og ordblindhed, der fungerer meget minimalistisk med store frustrationer blandt børn og forældre til følge.

Der er masser af forhold, som trænger – og her skal den politisk aftalte mertildeling på 25 mio om
året bruges. Og heldigvis hørte jeg i aftes en vilje blandt politikerne til at investere endnu mere i
skolen.

Og så skal vi huske en nødvendig opkvalificering af forældresamarbejdet. For hvis skolen skal lykkes, skal forældrene mere på banen…. og skolen skal lære at lytte.

Kommentarer