Tjele

Borgerbekymring om udsigten til en hærvejsmotorvej. Hvor er debatten?

Se billedserie Lennart Madsen fra Kokholm syd for Rødding efterlyser en åben debat om de konsekvenser, en hærvejsmotorvej vil få for både mennesker og natur i de områder, der bliver berørt. Her peger han hen over Rødding Sø, hvor man, hvis valget falder på en østgående linie, vil få udsigt til motorvejen. Selv har han taget stilling: Der skal slet ikke være nogen motorvej. Foto: Viborg Netavis

Mens politikerne i Viborg Kommune diskuterer om en muligt kommende hærvejsmotorvej skal gå øst eller vest for Viborg, så forsøger lokale modstandere at få luft for deres argumenter imod. Der mangler debat, lyder kritikken.

I årevis har en hærvejsmotorvej været en drøm blandt mange politikere og erhvervslivet i Viborg Kommune. Med den forundersøgelse, som nu er sat igang på strækningen fra Give til Hobro, er drømmen tættere på at blive til virkelighed mere end nogensinde.

Debatten, der blev væk

I den offentlige debat går diskussionen overvejende på, hvorvidt motorvejen skal føres til højre eller til venstre for Viborg, og det bekymrer Lennart Madsen fra Neder Kokholm syd for Rødding. Han er modstander af en motorvej overhovedet, og han efterlyser en åben debat om, hvad en hærvejsmotorvej kan få af negative konsekvenser for både borgere og natur i de eventuelt berørte områder på Viborgkanten.

– Jeg har ved flere lejligheder forsøgt at få politikere i tale om spørgsmålet, men hver gang glider de af med henvisning til, at det ligger langt ude i fremtiden, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet…

Hvis hærvejsmotorvejen kommer til at gå øst om Viborg, så vil man angiveligt kunne se den krydse Skals ådal fra Løvelbro på rute 13. Foto: Viborg Netavis

Det oplevede han senest ved et vælgermøde i Viborg arrangeret af den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening.

– Her blev der også spurgt ind til, hvordan motorvejen vil placeres i forhold til åerne, men spørgeren blev bare spist af med, at man endnu ikke ved, hvor den skal gå. Det er tydeligt, at politikerne ikke vil røre ved det, siger Lennart Madsen og fortsætter:

– Flertallet foretrækker en østgående linie, men de vil ikke sige højt, at uanset hvordan man vender og drejer det, så vil motorvejen komme til at gå lige forbi Rødding Sø, og den vil gå igennem Simested ådal, Skals ådal, Tjele ådal og Nørre ådal.

Artiklen fortsætter under billedet…

Lørdag 30. september havde Lennart Madsen, som sidder i bestyrelsen for foreningen ‘Hærvejsmotorvej Nej Tak’, inviteret sine bestyrelseskolleger til at bese de områder, som kan blive berørte af en ny motorvej i Viborg Kommune. Ellen og Jens Frydendal (th), var også med på rundturen. Her betragter man Tjele ådal med Vansø i baggrunden, hvor en østgående linie angiveligt vil løbe igennem den bevoksning, man kan se i horisonten. På billedet ses desuden: Formand Tina Petersen, Vejle, Per Delphin, Randbøl ved Vejle og  Andra Pachai, Kolling. Foto: Viborg Netavis

Nej tak’erne skal også til orde

Lennart Madsen meldte sig ind i foreningen ’Hærvejsmotorvej nej tak’, for et par år siden, da det gik op for ham, hvor de forslåede linieføringer i givet fald placerer motorvejen. Foreningen er  helt imod en ny motorvej, fordi forskning viser, at blandt andet trafikstøj kan have store helbredsmæssige konsekvenser.

– Og så er det jo ligegyldigt, hvor man placerer motorvejen, lyder vurderingen.

Derfor forsøger Lennart Madsen at få skubbet gang i den del af debatten.

Forrige lørdag inviterede han bestyrelsen fra ’Hærvejsmotorvej nej tak’ sammen med en håndfuld politikere på en tur rundt til de steder, der vil blive berørt og til en samtale om konsekvenser. Ellen og Jens Frydendal, Rødding, som deler foreningens modstand mod motorvejen, var også inviteret tillige med pressen.

Kun politikerne stillede ikke op; de takkede ikke engang nej, og det opfatter Lennart Madsen som endnu et eksempel på, at man viger uden om de kildne spørgsmål i debatten.

– De prøver at holde den i dvale. De holder folk hen med snak om, at det er langt ude i fremtiden. Men 13 år er altså ikke langt væk, påpeger Lennart Madsen, som mener, at særligt Kristian Pihl Lorentzen (V), hvis mangeårige kamp for en hærvejsmotorvej er almindeligt kendt, burde ”tage en ordentlig boksekamp med modstanderne i stedet for at tale udenom”.

Læs også: Kristian Pihl Lorentzen afviser kritik fra modstandere

Artiklen fortsætter under billedet…

I forsøget på at råbe borgere op om de konsekvenser en – i dette tilfælde østgående – hærvejsmotorvej vil have af konsekvenser i de berørte områder, har Lennart Madsen lavet en folder med nogle manipulerede billeder, der illustrerer, hvordan en østgående hærvejsmotorvej angiveligt ville præsentere sig i ådalene. Dette er hans illustration af Nørre ådalen. Se flere eksempler i galleriet. Se hele folderen her 

Natura2000 og trafikstøj

Ud over det åbentlyse med placeringen i nærområdet, så har modstanderne en række argumenter imod motorvejen, de gerne vil have med i debatten. Blandt andre, at den kommer til at gå igennem flere Natura2000-områder. Og så er der en særlig anke med hensyn til trafikstøj.

– Hvis motorvejen krydser ådalen, så kan støjen ikke komme væk; den vil blive ført ind igennem dalen og komme til at berøre mennesker i et meget stort område. Det kan støjdæmpere ikke løse, fortæller Jens Frydendal, der er naturvejleder i kommunen og kender området som sin egen bukselomme.

Foreningen ’Hærvejsmotorvej Nej Tak’ har også fået henvendelser fra folk, som råder dem til at få netop denne problemstilling bragt på bane.

– Vi har fået henvendelser fra folk i Silkeborg, som tidligere var tilhængere af deres motorvej, men som nu fortryder det bittert. De kæmper med støjgener svære støjgenerne, som påvirker både helbred og huspriser, og de opfordrer os til at kæmpe imod med næb og klør, mens vi stadig har en reel mulighed for at påvirke beslutningerne, fortæller formand Tina Petersen.

Hun henviser til Miljøstyrelsen, som på deres hjemmeside har flere rapporter og undersøgelser liggende, der påviser en sammenhæng mellem trafikstøj og eksempel kræft, demens og slagtilfælde.

Artiklen fortsætter under billedet…

Rundvisningen 30. september sluttede i Taprup ved Nørre ådal, hvor Lennart Madsen udpegede et område, hvor en østgående motorvej angiveligt vil passere. Sådan som han også har illustreret på billedet oven for. Foto: Viborg Netavis

Det haster?

I landsbyen Hvilsom i Mariagerfjord Kommune bliver man også berørt af de foreslåede linieføringer, og her var der borgermøde om hærvejsmotorvejen 20. september, hvor Kristian Pihl Lorentzen var inviteret til at præsentere planerne. Viborg Netavis overværede en del af mødet.

Her var stemningen for, at man rykkede linieføringen længere vestpå. En spørger i salen foreslog, at man fandt en løsning, hvor motorvejen går helt op og får fat i en tredie forbindelse over Limfjorden. Til dette svarede Kristian Pihl Lorentzen:

– Jeg synes, at du skal gøre det, at du finder sammen med nogle andre kommuner, der også synes, den skal længere mod vest. Silkeborg, Viborg og Ikast-Brande er gået sammen om at sende et brev; Kolding og Billund er også gået sammen. Men det skal være snart, fordi jeg tror, vi sidst på året skal have en politisk drøftelse – en status.

Lennart Madsen var også med tilstede ved mødet, og han bed mærke i, at Kristian Pihl sagde, at det haster.

  Det bekræfter os bare i, at de holder folk hen med snak. De siger, at der bare er malet med en bred pensel, og at de endelige beslutninger ligger langt ude i fremtiden. Men det passer jo ikke. På det tidspunkt en VVM-redegørelse sættes i gang, så er det for sent at omgøre beslutningen om en motorvej, siger han og tilføjer:

– Det kan godt være, at flertallet bakker op om en motorvej; men beslutningerne skal træffes på et oplyst grundlag, og det er ikke tilfældet nu.

Nedenfor ses kortlægningen over forslag til linieføring af en hærvejsmotorvej. Læs mere om hærvejsmotorvejen eller Midtjyske Motorvej, som den også kaldes, på Vejdirektoratets hjemmeside.

Kommentarer