Debat og politik

BioCirc planstyrer Viborg Kommune med udvidelse af Energipark Tjele

Tjele Langsø. Foto: Bitten Pedersen

Debatindlæg af Nancy Knudsen, Bent Kiertzner, Elisabeth og Hans T. Lund, Niels og Jette Cleemann, Lene Hove, Orla Anthonsen og Eskild Keller på vegne af Borgergruppen imod Energipark Tjele.

På mødet 22. oktober 2024 skal Klima- og Miljøudvalget (K&M) behandle BioCircs ansøgning om en væsentlig udvidelse af projektet ved Tjele Gods. Selve tekstindholdet nedtones i dagsordenen.

Forvaltning har foreslået en idéfase på 2 eller 4 uger og uden borgermøde. Det fremviser Viborg Kommunes og BioCircs sande holdning, at man ikke vil have borgerinddragelse. 

Nu må holdningen altså ændres hos alle politikere, der indtil videre går ind for projektet. Vi forlanger altså på alle borgeres vegne i Tjele området en ordentlig behandling! 4000 borgere.

Der er noget der ’stinker’ i dagsordenen til K&M, når – forvaltningen bemyndiges til at træffe beslutning om miljørapportens indhold, hvis der ikke kommer væsentlige høringssvar i idéfasen.

Hvem skal definere, hvad der er væsentligt?

Hvilke områder er det, som ikke tåler dagens lys, og hvorfor er der ikke gennemsigtighed i sagen? 

Måske kan det læses i notatet fra Rambøll dateret 18-09-2024 til Viborg Kommune: Projektet indgår som hovedområde i Energipark Tjele. Eftersom projektet og projektgrænsen er blevet tilpasset, er der igangsat en supplerende 2 ugers høring.

Rambøll er finansieret af BioCirc. Nu er der endelig bevis for, at det er BioCirc, som styrer planlægningen i Viborg Kommune. Forvaltningen har så forlænget en idéfase til 4 uger! 

Vi må forlange, at der arrangeres et offentligt møde, at alle politikere møder op, at der er afsat en spørgetid på mindst to timer, og tag så ikke kaotisk AV-udstyr med som i Ørum Hallen.

I dagsorden beskrives en væsentlig udvidelse af arealet ved Tjele Gods fra 600 til 700 ha.

Et nyt regnvandsbassin med nedsivning, som placeres uden for områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og med mulighed for direkte overløb til Tjele Langsø! Det er stadig et Natura 2000-område og fuglebeskyttelsesområde.

BioCirc og rådgivningsfirmaet Rambøll har helt undladt at beregne forøgelse af vandstanden, påvirkning af biodiversitet, forurening fra industrianlægget og bildæk, da regnvandsbassinet er beliggende på begge sider af den kommende svært trafikbelastede Hobro Landevej.

Det er absurd, at der i de senere år har været arbejde med at stoppe direkte udledning af spildevand til Tjele Langsø og i stedet ledt til rensningsanlæg. Tjele Langsø er i forvejen i dårlig økologisk tilstand.

Bonus info: BioCirc blev i marts 2024 politianmeldt af Ringsted Kommune for at opbevare ulovlige mængder ensilage og dermed være skyld i forureningen af et vandløb. En lignende sag har også været tilfældet ved BioCircs biogasanlæg i Vesthimmerlands Kommune.

Antallet af vindmøller i området øges fra 13 til 14, og højden på vindmøllerne forøges fra 180 til 185 meter.

BioCirc har hidtil benægtet udvidelse af biogasanlægget, men nu er det bekræftet, at biogasanlægget øges fra 1,1 mio. ton biomasse til 1,6 ton biomasse årligt. Der bliver et monstrøst antal lastbiler med 400 daglige ture med tunge køretøjer på Hobro Landevej gennem Nr. Vinge, Foulum, Sjørring samt Sønder Onsild. Lastbiltransporter til og fra disse nye industrianlæg er ikke medregnet for e-methanol, som skal anvendes til lastbiler og skibe. Eller skal transporten være i en rørledning – og til hvilken havn?

Der bliver mange flere industrianlæg med CO2-anlæg, e-metanol-, halmvoks- og græsproteinfabrik, varmeværk, køleanlæg, transformerstation, batterianlæg til energilagring, vandrensningsanlæg og alle beliggende på drikkevandsområder. Der skal gå en forventet spildevandsledning til Ørum og videre til rensningsanlægget i Bruunshåb. 

Energiklyngen udlægges til erhvervsformål med biogasanlæg og PtX-anlæg i byzone, hvilket kræver en planlægningstilladelse fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, da der er tale om en fravigelse fra princippet om, at byudviklingen skal ske indefra og ud. Det betones én gang mere: industrianlæg klasse 7 (højeste faregrænse) oven på sparsomme drikkevandsressourcer.

PtX anlæg i Tjele giver da ingen mening, idet uanset anlæggets størrelse og teknologi kræves der enorme mængder af ultrarent vand.  Skønsmæssigt skal der 1 til 2 mio. m3 vand til brintproduktionen selv om alle beregninger er usikre på nuværende tidspunkt ifølge Miljøstyrelsen. Oprindeligt var PtX på 81.5 MW, men det er ikke angivet i den nye ansøgning om dette fortsat er planstørrelsen. Ca. 30 % af den tilførte vandmængde bliver til processpildevand.

I Rambølls beskrivelse er der ikke foretaget vurdering af mængden af spildevand til rensningsanlægget i Bruunshåb. Her har der i forvejen været problematiseret med den større mængde af vandudledning til Nørreåen, fordi det nye rensningsanlæg skal modtage spildevand helt op til den nordøstlige del af kommunen.

Hvad angår optimal placering af PtX har både Brintorganisationen og Dansk Gasteknisk Center udpeget områder ved kysten, og Tjele området er ikke med. Det er tankevækkende.

Hvorfor er energipark Tjele så tillokkende for politikerne? Smøremidlet er den almennyttige udviklingsfond til Viborg Kommune, BioCirc Fonden Viborg. Fondsbestyrelsen udpeges egenhændigt af det til enhver tid siddende byråd.

Formålet er endnu ikke beskrevet, men skal udvikles mellem BioCirc og byrådet og skal være til glæde for kommunens borgere i bred forstand. Det lyder forjættende, at der rent faktisk er noget, som gavner andre, uanset at det præcise motiv og formål endnu ikke er beskrevet.

Seniorforsker ved DIIS, Allan Moe Fejerskov, har i sin forskning beskrevet “at fonde overordnet bliver oprettet for at beskytte formuen, og de arbejder ud fra fondens grundholdning”. BioCirc Fonden Viborg vil i dette tilfælde være politisk godkendt og med politiske medlemmer. “Grundtanken er, at fonden tror på, at deres måde at løse et problem eller fremme en udvikling er den rigtige. I virkeligheden er det en arrogant holdning, at fondens formål placerer sig som den bedste i udvælgelsen af støtteprojekter. Fondene giver i virkeligheden anledning til større ulighed i samfundet og skævvrider samfundet, og her vil det være i forhold til land og by”.

“Fondene i dag er blevet så store, og de vil mene, at de skal mødes med taknemmelighed og ikke med kritisk stillingtagen. Fonden giver heller ingen støtte, hvis befolkningen er kritisk”.

“I virkelighedens Danmark bidrager de meget store fonde til meget lidt samfundsstøtte, som er på 5% i forhold til deres økonomiske volumen. De har en meget isoleret tankegang, idet ”vennerne” er med i bestyrelsen. De får meget lidt idéer og indvirkninger af andre, og deres grundholdning vil altid være styrende. Dermed bliver fondene politiserende.  Fondenes størrelse bevirker, at de har udviklet strategier for deres almennyttige virke og professionaliseret deres sekretariater. Fondene har tiltaget sig en ny position og er blevet en vigtig samfundsmæssig aktør. Man kan spørge, om projekterne virker, som de støtter? Det er der ingen der ved, fordi der er ikke ret til aktindsigt, og der er ikke gennemsigtighed. Det er problematisk, at fonde ikke skal aflægge offentligt regnskab. Fonde betaler ikke skat”.

Strategisk kan fonden lade sig over- eller underfinansiere. Et overskud kan kanaliseres direkte over til udbetaling af overskud til aktionærerne, dræne fondsbeholdningen eller investere. Er der taget højde for ansvar ved underskud? Hvem har ansvaret for en fejldisponering?

Vi mener – set ud fra en grundlæggende demokratisk tankegang – at det alene kun er politikerne, som skal stille betingelserne i en fond. Forløbet har hidtil i Viborg Kommune været med manglende planstyring, og hermed vil storkapitalen i BioCirc Fonden Viborg uvægerlig tage styringen over fordeling af 5% midlerne.

Vi mangler en diskussion ved salg af BioCirc og fondens fortsatte eksistens samt, hvorfor der er sket en udvikling henimod manglende demokratisk indflydelse og styring i Viborg Kommune. Politikerne er berøringsangste over for opstilling af krav til storkapitalen. Det så vi med Apples byggeri ved Tjele. Ingen krav om at opsætte solceller på de meget store tagflader. Der blev lovet 10.000 arbejdspladser, men de forduftede til 6 angivet i 2021.

Energipark Tjele og BioCirc Fonden Viborg er ikke et afsluttet kapitel om, hvordan et privat firma finansierer – og korrumperer – de politiske partier. 

Viborg Kommune er tydeligvis ikke kvalificeret til varetagelsen af et klimaprojekt af disse dimensioner. Dette gælder både administrativt, miljølovgivningsmæssigt og fagligt. Kommunens rådgivning på området er inhabil og betalt af projektledelsen, hvis kapitalinteresser må være åbenbare for enhver.

Byrådet i Ringsted har fundet fornuftens vej 7. oktober 2024 og stemt nej til BioCircs energipark.Anlægget var for stort og uoverskueligt, harmonerede ikke med herregårdsmiljø og der var ingen borgerinddragelse”.

Det er velkendte argumenter imod Energipark Tjele.

 

Kommentarer