Debat og politik

Læserbrev: ”Energipark Tjele” – hvem skal betale omkostningerne?

Hvad gør man ved slitage og trafikstøj, spørges der blandt andet om i dette indlæg. Kortudsnit af fase 1 og 3: Viborg Kommune

Debatindlæg af Søren Pagter, Ørum

Der har været, og er, stor debat om ”Energipark Tjele”. Alle har en mening, og som beboer i nærområdet har jeg naturligvis også.

Afvaskning og slid af overflademateriale fra møllevinger og solceller ved jeg intet om og kan derfor ikke udtale mig særlig konkret derom, men det er vel almindelig kendt, at både vindmøller og solceller ikke synes at være så uskadelige, som mange tror, hvilket naturligvis må være bekymrende.

For solcellernes vedkommende er der mistanke om udskillelse af giftstoffet Pphas, ligesom erosion af vingeoverfladen på møllerne ifølge norske undersøgelser kan medføre udsivning epoxy til jordoverfladen og grundvand.

Derudover kan man nære betænkelighed ved infrastrukturen i forbindelse med etablering og driften af Energiparken.

I det materiale, som indtil nu er fremlagt, har jeg ikke set noget om konsekvensberegninger i forbindelse med de påvirkninger og gener, som infrastrukturen vil medføre.

Her må der alt andet lige blive en kæmpe udfordring, som det ikke umiddelbart ses at være taget stilling til i godkendelsesprocessen. 

I de seneste tal nævnes der om trafik af op til 400 stk. 30–40 tons tunge lastbiler i døgnet. Disse køretøjer skal gennem små landsbyer rundt om Tjele Langsø – og sluttelig gennem Sdr. Onsild, Foulum, Formyre, Nr. Vinge. Landsbyer hvor igennem tilkørslen til anlægget vil ske ad Hobro Landevej i Viborg Kommune og Viborg Landevej i Sdr. Onsild i MariagerFjord Kommune. En rute, som i forvejen er hårdt belastet af tung trafik. Ved + 400 lastbiler i døgnet og ikke at forglemme mulig køkørsel (400 lastbiler i døgnet) må det alt i alt medføre et væsentligt forøget slid på kørebaner og ikke mindst trafikstøj til følge.

Vejanlæg

Indtil videre ses der ingen økonomiske beregninger på udbygning og forøget vedligeholdelse af vejanlæg. Hvor omkostningsrig det vil være, og hvem der skal betale disse omkostninger? – BioCirc eller Viborg Kommune og Mariagerfjord Kommune? Alene udvidelse af Vingevej vil kræve store omkostninger. Ligeledes vil nedslidningen af kørebanerne generelt.

Endelig kan det ikke afvises, at bebyggelse især i landsbyerne langs vejene på grund af rystelser kan blive påvirket af sætninger. Har myndighederne gjort sig tanker eller planer for eventuelle tiltag, og hvem der skal betale disse?

Trafikstøj

Indtil videre ses der ingen plan for forventede tiltag vedr. begrænsning af trafikstøj.

I landsbyerne er der beboelsesområder som umiddelbart grænser op til transportvejene. Disse beboelsesområder må i forvejen periodisk være belastet af høj trafikstøj. Med op til 400 lastbiler i døgnet må der alt andet lige bliver en langt højere støjbelastningen, som stort set må blive konstant. Skal disse beboelsesområder uden videre tåle langt forøgede trafikstøj?

Det må forudses, at der vil blive støjgener, som på en eller anden måde skal begrænses. – Har myndighederne og/eller BioCirch gjort tanker om hvorledes eventuelle støjproblemer skal løses, og hvem der skal betale for disse tiltag?

Det skulle ikke overraske, at disse infrastrukturomkostninger og eventuelle erstatninger i sidste ende lander ved berørte kommuner, især Viborg Kommuner, og dermed sidste ende borger og tilmed berørte borgere, og ikke ved BioCirc som vel må være årsagen til eventuelle problemer.

I et så stort og omkostningsrigt projekt må det vel forventes, at beregninger på økonomisk belastning i forbindelse med infrastrukturen såvel som personlig belastning og følgerne heraf indgå i beslutningsprocessen.

 

Kommentarer