Erhverv

Joachim Kastberg blev ‘Is-kongen fra Ans’

Joachim Kastberg udsatte ismaskinen på Ans Kro for de første fantasifulde is-opskrifter. Det var dog først på Viborg Handelsgymnasium, han for alvor blev klar over, hvordan han kunne gøre is til sin levevej. Foto: Mercantec Viborg

Joachim Kastberg producerer hver uge flere tusind liter gourmet-is, som bliver solgt over hele Danmark. Inspirationen til sin forretningssucces fik han på handelsgymnasiet i Viborg.

Mange kender nok Walt Disneys berømte citat: “If you can dream it, you can do it”.

For 27-årige Joachim Kastberg giver citatet maksimal mening. Allerede da han var barn, elskede han at lave is.

Drømmen om en fremtid som succesfuld ismager og forretningsmand forplantede sig dog først, da han gik på handelsgymnasiet i Viborg.

– Vi havde et fag, der hed Innovation, hvor vi skulle udvikle vores egen virksomhed, og pludselig vidste jeg bare, hvad jeg ville. Jeg havde en klokkeklar idé om, hvad Kastbergs kunne blive til, og jeg fik en masse opbakning til at udvikle idéen, fortæller han.

I dag kører ismaskinerne på højttryk i Joachim Kastbergs ismageri i Silkeborg. Sammen med sine to ansatte producerer Joachim Kastberg op til 1500 liter cremet, hjemmelavet, italiensk is hver dag.

Denne sommer har han fordoblet sin produktion. For uanset om det er bananer, nødder, hindbær, mørk, belgisk chokolade, havtorn eller fede vanillestænger fra Madagascar, som ismagerne fodrer ismaskinerne med, så bliver de store femliters-isbøtter revet væk.

Køberne er kendte internationale restaurations- og hotelkæder som A Hereford Beefstouw, Scandic og Comwell Hotels samt en lang række caféer, spisesteder og cateringvirksomheder landet over, og Joachim Kastberg drømmer om, at også almindelige forbrugere får mulighed for at købe hans is.

Kastbergs rabarbersorbet dufter mildt og syrligt (– og smager ifølge valide kilder himmelsk). Foto: Mercantec Viborg

Midtjysk svar på Johan Bülow

Ligesom da lakridsproducenten Johan Bülow i sin tid fik mange lakridselskere til at spytte de billige Piratos ud til fordel for hjemmelavet gourmet-lakrids, mener Joachim Kastberg, at danskerne i dén grad er ved at være modne til at skifte den velkendte flødeis ud med cremet, italienskinspireret is – produceret af blandt andet fed økologisk fløde og mælk fra Hinge Mejeri i Midtjylland og en lang række andre råvarer.

Han griner ved sammenligningen med lakridskongen – men er langt fra overrasket.

– Jae, mange har sagt til mig, at jeg har flere ligheder med Bülow, men det er heller ikke helt ved siden af. Jeg har i hvert fald et helt klart mål. Om fem år sælger vi til udlandet. Og Kastbergs vil bare blive ved med at vokse, fastslår han.

Artiklen fortsætter under billedet…

Endnu er Kastbergs gourmet-is ikke til salg i detailhandlen, men bliver serveret på restauranter, caféer, hoteller og store cateringvirksomheder. Joachim Kastbergs mål er at kunne sælge til almindelige forbrugere også. Foto: Mercantec Viborg

Drømmen kræver en indsats

Joachim Kastberg er ikke kommet sovende til sin succes. En almindelig arbejdsdag i ismageriet er på mellem 10-15 timer. Typisk arbejder han også i weekenden. Selve håndværket lærte han, da han efter sin studentereksamen og med et klokkeklart mål om at forfølge sin drøm, opsøgte en kendt københavnsk ismager, som han med ivrig interesse kiggede over skulderen i to dage, hvorefter han blev ansat på stedet.

– I Italien har de is-universiteter, hvor de bruger en måned på at sidde og nørde i den helt rette chokoladekonsistens eller på at udvikle forskellige smagsnuancer af én bestemt sorbet. Herhjemme må man simpelthen lære det fra bunden, så det gjorde jeg, fortæller han.

Drømmen fortsætter

Efter to års mesterlære var han klar til at åbne sin egen forretning, og Joachim Kastberg er slet ikke færdig med at drømme videre på den plan, han i sin tid udviklede som handelsgymnasieelev.

Målet er nu, at han om fem-ti år kan trække sig helt ud af produktionen og i stedet rejse verden rundt og håndplukke råvarer til sin is.

– Det giver rigtig meget mening for mig at lave et produkt, der er så lækkert, rent og velsmagende. For helt ærlig. Der findes ingen mennesker, som ikke er vilde med rigtig god is, forklarer Joachim Kastberg.

Han giver gerne handelsgymnasiet en del af æren for, at han i en alder af 27 år er kommet så langt med sin forretning allerede.

– Det var virkelig som at få en åbenbaring. At finde ud af hvad man ville. Og få sparring til at udvikle idéen. Det var ret fedt, husker han.

Der er ret koldt i en fryser på minus 35 grader. Men god is skal med det samme fryses meget hårdt ned, lyder forklaringen fra Joachim Kastberg. Foto: Mercantec Viborg

Kommentarer