Debat og politik

800 lastbiler på hverdage er mere realistisk – og de vil køre tæt forbi to store skoler

Grafik: Tjele Venstre

Debatindlæg af Knud Erik Navntoft, Ole Vagn Nielsen, Nancy Knudsen, Vagn Aage Kjeldsen, Christina Skovdam, Freddy Marquart og Evald Skaarup, Tjele Venstre.

LÆSERBREV – Byrådet har vedtaget en udvidelse af Energipark Tjele herunder også biogasanlægget, der skal opføres på Vingevej lige ved DLG Tjele. Biogasanlægget udvides fra 1.2 til 1.6 mio. tons biomasse pr. år. Byrådet har besluttet kun at udvide én vej, Vingevej, fra 5.1 til 6 m. Kommunen har ikke afsat beløb af til vedligehold af Hobro Landevej, mindre veje eller til at trafiksikre skolevejene i Tjele-området. Der beskrives ikke, om staten er taget i ed med øget udgift til vedligeholdelse af A16’s vejnet gennem Ørum og Hammershøj.

Der beskrives, at 400 lastbiler skal køre igennem de små landsbyer Nr. Vinge og Sjørring på Hobro Landevej. Byrådet ønsker, at der i miljørapporten lægges særligt vægt på konsekvenser i forhold til tunge transporter.

Når der laves vurderinger af lastbiltrafikken, skal der altså beregnes de samlede påvirkninger herunder lastbiler fra DLG Tjele, hvor der er en produktionskapacitet på 300.000 tons pr. år. Det giver 40 lastbilkørsler pr. dag hvoraf halvdelen er tomme.

BioCirc oplyser, at der er 200 til og 200 lastbiler fra biogasanlægget pr. dag.

Fagekspertise fra Tjele Venstre, som har kendskab til transport samt landbrugs- og veterinærområdet, har foretaget beregninger på biomasse både flydende og fast fra BioCircs anlæg. Aktindsigt ved kommunen viser, at 1.13 mio. tons er flydende gylle ud af en biomasse på 1.6 mio. tons pr. år.

BioCirc har selv angivet, at ved en udvidelse af eget biogasanlæg i Grønhøj med en øgning af biomassen med 50.000 tons – 25% øgning – bevirker det et meget større antal tomme kørsler, som stiger med 50%. Biomasse skal afhentes på længere afstande, og logistikken bliver vanskeligere at tilrettelægge.

I udregningen af det samlede antal lastbiler på Vingevej og Hobro Landevej skal både BioCircs biogasanlæg og DLG Tjele indregnes. Det er urealistisk med fuldt læs på alle lastbiler, men det antages alligevel i beregningen, at en lastbil er fuld dvs. lasten må være på 38 tons. Derudover skal alle de tomme transporter både ladvogne og tankvogne indregnes, som alle vil have en tomkørsel.

Der skal også undgås smittespredning, idet lastbiler ikke må køre fra landbrug til landbrug med samme slags dyrebesætninger, hvilket øger tomkørslerne. Det antages tillige, at landmanden skal have den afgassede gylle retur. Produktion af biogas, som ikke skal transporteres, er fraregnet med 10%. Sammenlægges de årlige antal lastbiler til og fra ved DLG er det 30.000, og for BioCircs biogasanlæg er det 120.000.

Det giver 800 lastbiler pr. dag på hverdage, og udregnet fra kl. 6-18 giver det 1 lastbil pr. minut.

Der er kamp om biomassen til biogasanlæggene, og nord for Tjele Langsø ved Klejtrup, er der Hærup biogasanlæg, som nylig er solgt til finske Gasum, som ønsker udvidelse. Derudover planlægges biogasanlæg nord for Hobro.

Der er således flere biogasplaner med ukendte faktorer.

Der foreligger heller ikke en plan for oversigt over leverandører til biogasanlægget ved Tjele. Gylle fra kvæg giver mest biogas, mens gylle fra søer giver meget lidt biogas. Hvis det antages, at 1.13 mio. tons gylle skal komme fra kvæg, vil det optimale være, at et voksent kreatur går på dybstrøelse. Men det gør de færreste kvæg, da halm er dyrt. De fleste køer ligger på sand eller en madras af gummi. Hvis et voksent kreatur på dybstrøelse giver 2 tons gylle pr. år, antager BioCirc vel at få leveret gylle fra ½ mio. kvæg gående på dybstrøelse. ½ mio. kvæg svarer til hele Danmarks malkekvægsbesætning ifølge Danmarks Statistik, men ca. 25 procent af alle danske malkekøer kommer på græs i sommerhalvåret, så de leverer ikke gylle i denne periode.

Der skal køres meget langt for at afhente de store mængder gylle.

Med 800 lastbiler pr. dag på hverdage vil det for mange huse, som ligger lige ud til de to store veje i Tjele-området, give mange afledte vibrationsskader og store værdiforringelser for ikke at nævne støjgener. De 28 beboelsesejendomme, som skal nedlægges, ligger inde i energiparken.

Der ligger to store skoler i Tjele-området, Hammershøj og Ørum. Trafiksikkerheden på skolevejene vil blive truet enormt. Ørum har en tunnel under A16 til de bløde trafikanter, men handelslivet vil være enormt udfordret. En trafiktælling for Ørum i 2024 viser en daglig kørsel på 6.120 køretøjer pr. dag. Nogle lastbiler vil sandsynligvis køre til rundkørslen ved Overlundvej/Hobro Landevej og videre gennem Foulum og Formyre. I 2022 og 2023 viser to trafiktællinger et gennemsnit på ca. 2.100 køretøjer pr. dag.

I Hammershøj ligger skolen på Vorningvej, hvor det ikke er urealistisk med 400 lastbiler pr. skoledag, som skal køre forbi for at komme til Hobro Landevej. Herfra skal lastbilerne køre igennem Sjørring og Nørre Vinge til biogasanlægget på Vingevej. Og her er der stor mangel på indsigt fra politikere, som burde have set dette problem for Hammershøj. Trafiktælling på A16 i 2024 viser 6.572 køretøjer pr. dag, og Vorningvej i 2022 viser 2.026 køretøjer pr. dag.

Hammershøj og Ørum har mange elever, som bliver meget bløde trafikanter i dette kaos af op til 800 lastbiler pr. dag på hverdage. Energiparken nedlægger 28 beboelser, fordi der er lovmæssige afstande, der skal overholdes. Lastbilerne rammer op til 4000 beboere i Tjele. Ingen borgere kan udholde dette støjende vanvid, og der kan kun ses affolkning og ikke udvikling i fremtiden for lokalområdet.

Den lokale byrådspolitiker Lars Mogensen (LA) oplyser, at på baggrund af BioCircs energiproduktion vil der kunne komme 90 mio. kr. til den Grønne Fond i Viborg Kommune. Men han har ikke pengene endnu, og ikke alle penge går til lokalområdet.

 

Kommentarer